لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟
22 اسفند 1402 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟
توسط کلینیک رایا مهر

اگر تصمیم به انجام لمینت دندان گرفته‌اید، احتمالا ابتدا این سوال برایتان پیش آمده که آیا لمینت برایتان مناسب است یا خیر؟ لمینت یک پوشش نازک سفیدرنگ است که بر روی سطح خارجی دندان قرار می‌گیرد و به منظور بهبود زیبایی و ترمیمی انجام می‌شود. این روکش از جنس‌های مختلفی مانند کامپوزیت و سرامیک ساخته شده که کامپوزیت از نظر ترمیمی انعطاف‌پذیرتر است. معمولا لمینت برای رفع نواقص ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود؛ اما برای همه مردم مناسب نیست.

فراموش نکنید که برای این کار باید به یک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص می‌تواند پس از مشاوره و بررسی شرایط دهانی شما، تشخیص دهد که آیا شرایط شما برای لمینت ساختن مناسب است یا خیر. ادامه موضوع را تا پایان مقاله بخوانید تا ببینیم لمینت برای کدام افراد مناسب است و کدام دسته از افراد نمی‌توانند از این خدمات دندانپزشکی بهره مند شوند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

لمینت یکی از خدمات محبوب و پرطرفدار در زمینه دندانپزشکی است که به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا به زیبایی و سلامت دهان و دندان خود دست یابند. اما قبل از تصمیم گیری برای انجام لمینت، بهتر است به برخی نکات توجه کنید تا بتوانید از این خدمات بهترین استفاده را ببرید.

دندان‌های بد رنگ

دندان‌های بد رنگ و زرد با لکه‌های نامناسب، زیبایی ظاهر شما را از بین می‌برند. سیگار، چای و قهوه می‌توانند عامل اصلی تغییر رنگ دندان‌ها باشند. برای رفع این مشکل، استفاده از لمینت سرامیکی یک روش موثر است.

دندان‌های شکسته

دندان‌های شکسته یا لب‌پر نیز می‌توانند باعث ناهماهنگی در ظاهر شما شوند و همچنین به مشکلات سلامت دهان منجر شوند. لمینت دندان می‌تواند برای این مسئله راه حلی مناسب باشد.

ترک‌خوردگی دندان

ترک‌خوردگی دندان هم می‌تواند باعث مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شود. بنابراین، استفاده از لمینت می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات موثر باشد.

دندان‌های کج

دندان‌های کج ممکن است باعث ناهماهنگی در ظاهر شما شوند. در این راستا لمینت می‌تواند یک راهکار سریع و موثر باشد. به علاوه، اگر تمایل به ارتودنسی برای اصلاح کجی دندان وجود ندارد، لمینت گزینه مناسبی خواهد بود.

ساییدگی دندان

مسائلی مانند دندان قروچه در خواب، افزایش سن، و ساختار ضعیف دندان‌ها ممکن است باعث ساییدگی دندان‌ها شوند. اما با استفاده از لمینت دندان سرامیکی، می‌توانید مشکل ساییدگی دندان‌ها را حل کنید.

اگرچه برای افرادی که دندان قروچه دارند ممکن است لمینت مناسب نباشد، زیرا احتمال دوباره پیدا کردن مشکل و ساییدگی لمینت‌ها وجود دارد. بنابراین، بهتر است ابتدا برای درمان دندان قروچه اقدام کنید و سپس به لمینت‌ها فکر کنید.

دندان‌های کوتاه یا کوچک

در برخی از افراد، دندان‌ها مانند انگشتان، کوتاه‌تر یا کوچکتر از حد معمول هستند. برای این افراد لمینت انتخاب مناسبی است؛ زیرا با استفاده از لمینت‌ها می‌توان ابعاد دندان‌ها را اصلاح و بهبود بخشید.

فاصله بین دندان‌ها

فاصله‌ی بین دندان‌ها، به خصوص در فک بالا، تنها مشکل زیبایی نیست؛ بلکه می‌تواند به پوسیدگی دندان و عفونت لثه منجر شود. برای این مسئله، برخی از افراد نیاز به درمان ارتودنسی دارند. تفاوت اصلی بین لمینت و ارتودنسی این است که ارتودنسی برای رفع فواصل بین دندان‌ها مناسب است، در حالی که لمینت می‌تواند مشکلات کمتری را حل کند.

دندان‌هایی که مینای کافی دارند

برای انجام لمینت، باید کمی از مینای دندان تراشیده شده تا لمینت زیادی ضخیم نشود. افرادی که مینای دندان کافی ندارند، لمینت برای‌شان مناسب نیست.

دندان‌هایی که مینای کافی دارند

برای انجام لمینت، باید کمی از مینای دندان تراشیده شده تا لمینت زیادی ضخیم نشود. افرادی که مینای دندان کافی ندارند، لمینت برای‌شان مناسب نیست.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بررسی شرایط انجام لمینت دندان

شروط انجام لمینت بسته به نظر و تشخیص دندانپزشک زیبایی تعیین می‌شود. اگر شرایط زیر برقرار باشد، می‌توان از این روش درمانی و زیبایی استفاده کرد:

  • ضخامت مینای دندان: قبل از انجام لمینت دندان، ممکن است لازم باشد که کمی از سطح مینای دندان تراشیده شود. بنابراین، اگر مینای دندان به اندازه کافی ضخیم نباشد، این روش مناسب نخواهد بود.
  • عدم وجود مشکلات دهانی و دندانی: وجود پوسیدگی، خرابی یا خونریزی از دندان‌ها می‌تواند باعث ناموفق بودن لمینت شود. بنابراین، قبل از اقدام به لمینت‌، باید همه مشکلات دهانی و دندانی را حل کرد.
  • بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ رنگ و زیبایی لمینت بسیار مهم است.
  • دندان‌های مرتب: برای انجام لمینت، دندان‌های مرتب و ردیف بسیار موثر هستند. دندان‌های کج و نامرتب ممکن است باعث شکستن لمینت شوند. اگر دندان‌های خرگوشی دارید، می‌توانید از لمینت خرگوشی استفاده کنید.
  • عدم وجود عادت‌های نامناسب: اگر عادت‌هایی مانند جویدن ناخن یا فرو بردن اشیاء خارجی را دارید، لمینت دندان برای شما مناسب نیست. این عادت‌ها می‌توانند عمر لمینت را کاهش دهند.

با رعایت این نکات و شروط، می‌توانید از لمینت برای بهبود زیبایی و ترمیم دندان‌های خود استفاده کنید.

ترمیم لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت از جنس کامپوزیت قابلیت تعمیر بیشتری دارد. اما در صورتی که لمینت از جنس سرامیکی باشد و مشکل جزئی داشته باشد، همچنان می‌توان آن را تعمیر کرد.

برای تعمیر لب پر شدگی یا ترک لمینت، از رزین کامپوزیت استفاده می شود. پس از پر کردن شیارها و لبه‌های پر شدگی، دندانپزشک با استفاده از نور خاص، رزین کامپوزیت را فعال و سخت کرده و در نهایت دندان را پولیش می‌کند.

در صورتی که لمینت از دندان جدا شده باشد، اگر سالم بوده و فاصله زیادی با اتصالات داشته باشد، ممکن است بتوان آن را مجددا به دندان چسباند. اما در بسیاری از موارد، لازم است لمینت را جایگزین کنید.

اگر لمینت دندان صدمه دیده، دوره عمر خود را گذرانده و کهنه شده است، توصیه می‌شود به جای تعمیر، از لمینت جدید استفاده کنید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

سن مناسب لمینت کردن دندان

استفاده از لمینت برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود به دلیل تهاجمی بودن آن. در صورت وجود مشکل سختاری در دندان‌ها که نیاز به اصلاح دارد، پیشنهاد می‌شود با مشاوره و تشخیص دندانپزشک، اقدام به لمینت کردن دندان‌ها کنید.

برای سفید کردن دندان‌ها، برخی افراد جوان ممکن است بین ۱۷ تا ۳۰ سال از لمینت استفاده کنند. اما باید به یاد داشت که ماندگاری لمینت‌ها دائمی نیست و ممکن است پس از گذشت زمان، نیاز به تعویض مجدد آن‌ها باشد.

آیا لمینت کردن سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

لمینت دندان تنها یک فرایند ترمیمی است که سطح جلوی دندان را پوشانده و به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. هنگامی که غذا می‌خورید، ذرات غذایی و باکتری‌ها بر روی سطوح دندان و در نقاط مرزی لثه جمع می‌شوند. اگر به طور منظم دندان‌هایتان را مسواک نکنید، پلاک دندانی که تشکیل می‌شود، سخت شده و به جرم دندان تبدیل می‌شود.

باکتری‌ها در داخل جرم دندان زندگی می‌کنند و از باقی‌مانده‌های غذا در دهان تغذیه می‌کنند. با تغذیه باکتری‌ها، اسید تولید می‌شود که می‌تواند مینای دندان را حل کرده و باعث پوسیدگی شود.

این فرایند ارتباطی با لمینت ندارد و در صورتی که بهداشت دهان را به طور منظم رعایت نکنید یا بین وعده‌های غذایی خوراکی مصرف کنید، این اتفاق ممکن است رخ دهد. تنها تاثیری که لمینت بر پوسیدگی دارد این است که این احتمال وجود دارد که سبب افزایش جمع شدن پلاک در دندان شود. با مسواک زدن منظم، پلاک به راحتی پاک می‌شود و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی

لمینت دندان به عنوان یک روش ترمیمی برای اصلاح مشکلات زیبایی دندان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. افرادی که به دنبال بهبود زیبایی و طرح لبخند خود هستند، به سراغ لمینت می‌روند. اما باید توجه داشت که همه افراد نمی‌توانند این روش را انجام دهند. برای نصب لمینت، باید دارای شرایط اولیه مانند عدم بروز بیماری های دندان و دهان، مینای ضخیم، فاقد عادت‌های دهانی مضر، دارای دندان‌های سالم بدون پوسیدگی و ترک خوردگی باشید. به‌علاوه، باید بعد از انجام این روش، به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.