تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟
24 فروردین 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

هر دو روش بلیچینگ و لمینت دندان برای سفید کردن دندان‌ها به کار می‌روند؛ اما هر کدام ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی دارند. انتخاب بهترین روش برای حفظ زیبایی لبخند و تغییر رنگ دندان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در مراجعه به مطب دندانپزشکی زیبایی، مراجعین اغلب می‌پرسند که تفاوت بین لمینت و بلیچینگ دندان چیست و کدام یک برای دندان‌هایشان مناسب‌تر است؟ همچنین، آن‌ها می‌خواهند بدانند مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها چیست. اگر در انتخاب روش زیباسازی دندان در دو راهی قرار دارید، با ما همراه شوید. با مقایسه بین بلیچینگ و لمینت، به انتخاب بهتری خواهید رسید.

تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

لمینیت چیست؟

لمینت دندان، یک لایه نازک از مواد مختلف از جمله سرامیک و کامپوزیت است که با استفاده از یک قالب مناسب، به منظور طراحی لبخند و رفع مشکلات ظاهری دندان مانند بد شکلی، شکستگی‌ها، شکاف بین دندانی، سفید کردن دندان‌ها و به طور کلی بازسازی ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لمینت یا Dental laminate، یک پوشش همرنگ با دندان‌های طبیعی است که بر روی سطح خارجی آنها قرار می‌گیرد و ایرادات جزئی دندان‌ها را پوشش می‌دهد. این لایه بسیار نازک بوده و رنگ، طرح و اندازه‌ای کاملاً شبیه به دندان‌های طبیعی دارد.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های سفید کردن دندان است که به طور گسترده در مراکز دندانپزشکی زیبایی تهران و سراسر کشور استفاده می‌شود. این روش از مواد سفیدکننده‌ای مانند ژل، نوار یا خمیر دندان استفاده می‌کند که حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید است. این مواد با شکستن مولکول‌های رنگدانه، باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند.

شش تفاوت اصلی بلیچینگ و لمینت

این دو روش در اجرا، از نظر هزینه و اثربخشی، تفاوت دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

اثربخشی

تفاوت اصلی بین بلیچینگ و لمینت دندان در میزان تغییر و تأثیرگذاری آن‌ها است. همچنین، لمینت علاوه بر افزایش سفیدی دندان‌ها، بهبود ظاهر دندان‌ها را نیز فراهم کرده و مشکلاتی مانند لب پریدگی، شکستگی، ترک‌خوردگی و فاصله‌های بین دندان‌ها را رفع می‌کند. بلیچینگ دندان تنها برای تغییر رنگ دندان‌ها به کار می‌رود و با استفاده از آن، رنگ دندان‌ها تا چند درجه روشن‌تر می‌شود.

متریال مورد استفاده

مواد استفاده شده در هر دو روش به طور کامل متفاوت هستند. برای بلیچینگ دندان، دندان‌پزشک از موادی مانند کاربامید پروکسید یا هیدروژن پروکسید در غلظت مناسب استفاده می‌کند که زمان نگهداری آن روی دندان برای هر بیمار متفاوت است. اما برای لمینت، ابتدا سطح خاصی از دندان‌ها تراشیده می‌شود و سپس با قالب‌گیری، ونیر مناسب برای دندان‌ها ساخته می‌شود.

ماندگاری و دوام

پس از بلیچینگ، سفیدی دندان‌ها بسته به نحوه مراقبت افراد، معمولاً برای 1 تا 2 سال حفظ می‌شود. اما ماندگاری لمینت بسیار بیشتر از این است و با رعایت نکات مراقبتی می‌تواند تا حدود 10 الی 15 سال دوام بیاورد، بدون نیاز به ترمیم یا اصلاح.

تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

قیمت متفاوت

یکی از تفاوت‌های مهم بین بلیچینگ و لمینت دندان، قیمت آنها است. بلیچینگ دندان اغلب ارزان‌تر از لمینت است، بنابراین برای بسیاری از افراد، سفید کردن دندان‌ها با استفاده از بلیچینگ به عنوان یک روش مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود.

میزان آسیب دیدگی دندان طبیعی

برای ایجاد اتصال محکم بین لمینت و جلوگیری از برجسته شدن سطح آن، دندانپزشک ممکن است مقداری از سطح دندان را بتراشد، در حالی که در بلیچینگ دندان، به دندان‌های طبیعی هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و نیازی به تراشیدن آنها نیست.

تعداد جلسات مورد نیاز

هر دو روش به سرعت انجام می‌شوند. روش بلیچینگ دندان معمولاً در یک جلسه به پایان می‌رسد، در حالی که برای اجرای لمینت نیاز به دو الی سه جلسه است تا ونیرها آماده و روی دندان‌ها نصب شوند.

لمینت بهتر است یا بلیچینگ؟

انتخاب بین دو روش بستگی به سطح انتظارات شما دارد. به طور کلی، لمینت دندان اثربخشی بیشتری نسبت به بلیچینگ دندان دارد. با استفاده از لمینت، می‌توانید ساختار و رنگ دندان‌های طبیعی را کاملاً تغییر دهید و ظاهر آنها را بهبود بخشید. این روش‌ها معمولاً به دو صورت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی (کامپوزیت ونیر) اجرا می‌شوند.

بلیچینگ دندان تنها میزان رنگ دندان‌ها را به مقدار معینی سفیدتر می‌کند و اثری بر روی ظاهر دندان‌ها ندارد؛ بنابراین، اگر از ظاهر دندان‌ها راضی نیستید و تمایل دارید دندان‌هایی درخشان، مرتب و سفید داشته باشید، روش لمینت بهترین گزینه است. به طور معمول، افرادی که به دنبال راهکارهای طبیعی برای تغییر رنگ دندان‌ها هستند، روش بلیچینگ بهترین گزینه برای آن هاست.

مزایا و معایب لمینت

در ادامه با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا می‌شوید تا بتونید انتخاب بهتری داشته باشید:

مزایای لمینت

  • لمینت ظاهر نامناسب دندان ها را بهتر می‌کند، کجی، شکستگی و فواصل بین دندان‌ها را از بین می‌برد.
  • یکی از مزایای دیگر لمینت، ماندگاری بالای آن است. لمینت‌های سرامیکی به سادگی رنگ نمی‌گیرند و برای مدت طولانی درخشندگی خود را حفظ می‌کنند.
  • استفاده از هر طیف رنگی برای اجرای لمینت امکان‌پذیر است و میزان سفیدی آن‌ها به سلیقه فرد بستگی دارد.
  • در صورت عدم رضایت از نتیجه درمان، امکان تغییر رنگ و ساختار لمینت وجود دارد، اما برای این کار بیمار نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد.

معایب لمینت

  • اجرای این روش نسبت به بقیه ی روش‌ها هزینه ی بالاتری دارد.
  • به علت تراشیدن دندان‌ها، شما باید از این روش تا پایان عمر استفاده کنید.
  • در صورت انتخاب مواد بی‌کیفیت و ارزان قیمت، احتمال شکستگی لمینت وجود دارد‌.
  • در چند روز اولیه پس از لمینت دندان، دندان‌ها به خوراکی‌های سرد و گرم و نوشیدنی‌ها حساسیت نشان می‌دهند که این واکنش کاملاً طبیعی است و پس از چند روز تسکین می‌یابد.
تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

مزایا و معایب بلیچینگ

در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب این روش آشنا بشید و انتخاب درست داشته باشید:

مزایای بلیچینگ

  • این روش نسبت به سایر روش‌های سفیدکننده دندان قیمت مناسبی داشته و به‌طور همزمان اثربخشی چشمگیری روی دندان‌ها دارد.
  • برای سفید کردن دندان‌ها، تنها یک جلسه لازم بوده و نیازی به دو الی سه جلسه در مطب نیست.
  • تنها با قرار دادن مواد سفیدکننده بر روی دندان‌ها، بدون هیچ آسیبی به دندان‌های طبیعی، در چند دقیقه اثربخشی خود را نشان می‌دهد.

معایب بلیچینگ

  • عیب اصلی این روش، ماندگاری کوتاه مدت آن است. اثربخشی بلیچینگ حدود 1 تا 2 سال تخمین زده شده و پس از آن نیاز به ترمیم دوباره خواهید داشت.
  • این روش فقط رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهد و مشکلاتی مانند ترک خوردگی و شکستگی با استفاده از آن قابل رفع نیستند.
  • حساسیت دندان‌ها یکی از نتایج منفی روش سفید کردن است. در طی چند روز، دندان‌ها ممکن است هنگام مواجهه با سرما یا گرما درد را احساس کنند.
  • بعضی از لکه‌های ماندگار و شدید، با استفاده از این روش غیرقابل رفع است و مواد بلیچینگ بر روی آن‌ها تاثیری ندارد.
  • یکی از مشکلات متداول پس از بلیچینگ، دهیدراته شدن دندان‌هاست که اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا در طی چند روز رفع می‌شود.
  • بلیچینگ هیچ‌گاه قادر به از بین بردن پوسیدگی دندان، ترمیم‌ها و روکش‌ها نیست و تنها بر روی بافت طبیعی دندان تاثیر دارد.

سخن پایانی

اگر با تفاوت بین بلیچینگ و لمینت دندان آشنا باشید، می‌توانید برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب بهتری داشته باشید. در این مقاله فهمیدیم که لمینت بر روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد و فرم و رنگ دندان‌ها را کاملاً تغییر می‌دهد.

در حالی که بلیچینگ تنها برای سفید کردن چند درجه دندان‌ها استفاده می‌شود و به افرادی که دندان‌های مرتبی دارند، توصیه می‌شود. همچنین با مزایا و معایب هر کدام آشنا شدیم. برای انجام جراحی زیبایی دندان می‌توانید به کلینیک رایا مهر مراجعه کنید و از خدمات عالی آن در خصوص دندان بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.