علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟
08 اردیبهشت 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

امروزه لمینت یکی از روش‌های درمانی رایج است. اگرچه لمینت دندان به طور معمول برای رفع عیوب دهانی و افزایش زیبایی دندان‌ها موثر بوده، اما ممکن است در نهایت تغییر رنگ دهد، به‌خصوص اگر مراقبت لازم از آنها انجام نشود. پس داشتن معاینات منظم دندان‌پزشک بسیار مهم است. این امر یکی از عوارض لمینت‌های دندان است و می‌تواند باعث کاهش دوام آنها شود. در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل اصلی تغییر رنگ لمینت آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

تغییر رنگ لمینت های دندانی به چه دلایلی است؟

تغییر رنگ لمینت های دندانی می تواند بر زیبایی لبخند تاثیر داشته باشد، به دلایل مختلفی ممکن است، لمینت های دندانی دچار تغییر رنگ شوند، در ادامه به بررسی این دلایل و راه های جلوگیری از این مشکلات جلوگیری کرد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از انجام لمینت یکی از اصولی‌ترین توصیه‌های دندانپزشکان برای حفظ زیبایی دهان و دندان است. استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان امری ضروری و لازم محسوب می‌شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به لمینت‌ها آسیب برساند و عوارضی از جمله تغییر رنگ را به همراه داشته باشد.

مصرف برخی از داروها

استفاده از داروهایی مانند تتراسایکلین می‌تواند باعث تغییر رنگ و لکه‌دار شدن لمینت دندان شود. این داروها ممکن است باعث ایجاد لکه‌های زرد روشن یا قهوه‌ای تیره روی دندان‌ها شوند که در نتیجه، لمینت‌های دندان نیز بدرنگ می‌شوند.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

مصرف دخانیات

سیگار و حاوی نیکوتین بودنش، دشمن سلامتی دندان‌ها و لمینت‌های سرامیکی آنهاست. مصرف سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ و زرد و لکه‌دار شدن سریع لمینت‌های دندان شود. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که قبل از انجام این کار، مصرف دخانیات را کاملاً متوقف کنید.

استفاده بی رویه از دهانشویه حاوی هگزیدین

پس از انجام لمینت، دندانپزشک یک نوع دهانشویه مناسب برای دندان‌های شما معرفی و میزان استفاده از آن را توصیه می‌کند. استفاده از دهانشویه حاوی هگزیدین بیش از حد ممکن است باعث عوارض جانبی مانند تغییر رنگ شود که در نتیجه، بر رنگ لمینت‌های دندان تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید که دهانشویه‌ها باید بی‌رنگ باشند تا دندان‌های شما رنگ آن را به خود نگیرند.

مصرف مواد غذایی رنگی

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که پس از انجام لمینت دندان، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی را محدود کنید یا بهتر است از آنها کاملاً پرهیز کنید. عدم توجه کافی به این نکته می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در رنگ روکش‌ها و لکه‌ها شود که با گذشت زمان، تغییرات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

بنابراین، در صورت تمایل به پیشگیری از تغییر رنگ روکش‌ها، توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی مانند تون‌های قرمز، شکلات و نوشیدنی‌های رنگی از جمله قهوه و چای را محدود کنید. همچنین، پس از مصرف این مواد غذایی، استفاده از مسواک توصیه می‌شود.

استفاده بیش از حد از فلوراید

استفاده از دوز بالای فلوراید می‌تواند با گذشت زمان، تغییر رنگ و تیره شدن دندان‌ها را به همراه داشته باشد. این اثرات همچنین می‌توانند باعث تیره شدن رنگ لمینت‌های دندان شما شوند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که با دندانپزشک خود درباره میزان استفاده از فلوراید مشورت کنید و نهایت دقت را در انتخاب مقدار مناسب آن داشته باشید.

افزایش سن

یکی از دلایل دیگر تغییر رنگ لمینت دندان، افزایش سن افراد است. با گذشت زمان و افزایش سن، لثه‌ها کوچکتر می‌شوند و نواحی که با روکش دندان در تماس هستند، به طور آشکارتر نمایان می‌شوند.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

از آنجایی که روکش‌ها به دندان چسبانده شده‌اند و قابل مشاهده هستند، ممکن است خطوطی قهوه‌ای کمی روی دندان‌ها ظاهر شود. همچنین، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره‌رنگ ممکن است باعث ایجاد لکه‌هایی روی مینای دندان شود که در نتیجه، روی رنگ روکش‌های دندان نیز تاثیر می‌گذارند.

گذشتن مدت زمان زیادی از انجام لمینت دندان

اگر مدت زمان زیادی از انجام لمینت‌ شما گذشته باشد، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. در واقع، گاهی تمام شدن مدت استفاده از لمینت می‌تواند دلیل تغییر رنگ باشد. دندانپزشک شما می‌تواند در این مورد شما را راهنمایی کند و اطلاعات لازم را ارائه دهد. شاید دندانپزشک به شما بگوید که زمان استفاده از لمینت‌های دندان به پایان رسیده و زمان تعویض آنهاست.

آسیب و خراش دندان

آسیب یا خراش‌ها و شکستگی‌هایی که به تدریج روی لمینت‌ها ایجاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ لمینت است. در صورت آسیب به دندان‌ها، خصوصاً عاج دندان یا بافت‌های داخلی، احتمال این وجود دارد که روکش‌ها تغییر رنگ دهند.

خراش‌ها و آسیب‌هایی که بر روی سطح لمینت‌ها ایجاد می‌شود، راه نفوذ مواد رنگی را باز می‌کند که می‌تواند یکی از علت های زرد شدن لمینت باشد. وارد شدن ضربه به دندان‌ها یا مصرف و گاززدن مواد غذایی مانند سیب یا یخ که بیش از حد سفت هستند، با ایجاد خراش و آسیب به لمینت‌ها، می‌تواند جذب مواد رنگی توسط آنها را بالا ببرد.

عدم آماده سازی دندان ها قبل از لمینت

انجام لمینت دندان نیازمند دقت و مهارت زیادی است. دندانپزشک باید قبل از نصب و چسباندن لمینت‌ها، مراحل آماده‌سازی دقیق دندان‌ها را انجام دهد. اگر بین دندان‌ها شکاف‌های کوچکی وجود داشته باشد یا اگر عفونت باکتریایی در دندان‌ها وجود داشته باشد، انجام لمینت روی آنها ممکن است باعث نفوذ باکتری‌ها درون روکش‌ها و ایجاد لکه‌ها توسط لمینت‌ها شود. بنابراین، قبل از انجام لمینت، تمام مراحل آماده‌سازی دندان‌ها باید به‌صورت کامل انجام شود.

عوارض تغییر رنگ لمینت چیست؟

تغییر رنگ لمینت می‌تواند به ظاهر کلی و رضایت از لبخند آسیب برساند. این تغییر رنگ ممکن است باعث عدم تطابق لمینت با دندان‌های طبیعی شده و باعث کاهش اعتماد به نفس در لبخند شود.

در چنین شرایطی، ممکن است نیاز به تعویض لمینت‌ها پیش بیاید. رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از مصرف مواد غذایی رنگی می‌تواند به کاهش عوارض لمینت دندان و اثرات تغییر رنگ آنها کمک کند.

بهترین روش پیشگیری از تغییر رنگ لمینت دندان

برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان امری بسیار حیاتی است. استفاده از مسواک حداقل دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان مناسب (توصیه شده توسط دندانپزشک)، کشیدن نخ دندان روزانه و استفاده از دهانشویه ضد میکروبی از مهم‌ترین موارد است. سایر موارد شامل پرهیز یا کاهش مصرف مواد لکه‌زا مانند تنباکو، قهوه و چای هستند. همچنین، معاینه منظم دندانپزشکی یا پولیش لمینت می‌تواند لکه‌های سطحی را از بین ببرد.

علت زرد شدن لمینت دندان در کودکان و زنان باردار چیست؟

تغییر رنگ لمینت دندان ممکن است برای زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. همچنین، مصرف مواد غذایی سالم و بدون رنگ نیز برای سلامت دندان تأثیر زیادی دارد. زرد یا تیره شدن لمینت در کودکان بیشتر به دلیل نادرستی در رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف خوراکی‌های رنگی مانند اسمارتیز و پفک رخ می‌دهد. برای کودکان و زنان باردار، رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله استفاده منظم از مسواک و کشیدن نخ دندان و پرهیز یا کاهش مصرف مواد لکه‌زا بسیار مهم است.

درمان لمینت دندان تغییر رنگ داده

احتمال دارد دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های طبیعی، تیره و لکه‌دار شوند. وجود سوراخ‌های بسیار ریز در مینای دندان‌ها باعث ورود مواد رنگی از نوشیدنی‌های رنگی و دخانیات شده که با گذشت زمان باعث تغییر رنگ آنها می‌شود.

در صورتی که لمینت دارای سطح شیشه‌ای باشد و سوراخ‌های ریزی در آن وجود نداشته باشد و مواد رنگی به آن چسبیده نشوند، امکان جدا کردن این رنگ‌ها از طریق پولیش سطحی توسط دندانپزشک وجود دارد.

در صورتی که مشکل به شدت حاد باشد، ممکن است نیاز به تعویض روکش باشد. برای تعویض و نصب روکش‌های جدید، توصیه می‌شود به دندانپزشک زیبایی متخصص مراجعه کنید. روش مناسب برای حل این مشکل باید توسط دندانپزشک با تشخیص وی تعیین شود.

سخن پایانی

اگرچه لمینت‌های پرسلن به‌طور نسبی کمتر مستعد برای لکه‌گرفتن و زردشدن نسبت به دندان‌های طبیعی هستند، اما این به معنای عدم تغییر رنگ آنها نیست. در این مقاله شما را با علت‌های تغییر رنگ لمینت دندان آشنا کردیم و بیان کردیم که اولین کار برای جلوگیری از تغییر رنگ در لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

همچنین تاثیر زیاد دخانیات، مواد غذایی و خمیر دندان‌های نامناسب بر روی تغییر رنگ لمینت‌ها را برای شما بیان کردیم. اگر می‌خواهید لمینت‌های زیبا و با کیفتی بر روی دندان‌های خود داشته باشید، می‌توانید به کلینیک رایا مهر مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.