ارتودنسی دیمون چیست؟
22 اردیبهشت 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
ارتودنسی دیمون چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

ارتودنسی دیمون یکی از روش‌های نوین در زمینه زیبایی دندان است. اکنون بسیاری از دندانپزشکان از این روش برای ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند. بریس‌های دیمون دارای براکت‌های تخصصی هستند که به جای اتصالات کشسان یا فلزی سنتی، درهای کشویی یا گیره‌های داخلی دارند.

این روش به سیم‌های دندان اجازه می‌دهد تا آزادانه‌تر حرکت کنند و اصطکاک را کاهش می‌دهد. با ماهمراه باشید تا در این مقاله به بررسی براکت دیمون از انواع آن گرفته تا مدت زمان مورد نیاز برای درمان بپردازیم.

ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون چیست؟

براکت‌های دیمون جزء روش‌های ارتودنسی دندان هستند که در چند سال اخیر، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این روش ارتودنسی از براکت‌های ثابت استفاده می‌کند که به دندان‌ها متصل می‌شوند و تفاوت اصلی آن با ارتودنسی سنتی، نوع براکت‌های مورد استفاده است.

در ارتودنسی معمولی، سیم‌ها با استفاده از نوارهای الاستیکی به براکت‌ها متصل می‌شوند که باعث ظاهر نازک ناپذیر و دشواری در تمیزکردن می‌شود. اما در روش ارتودنسی دیمون، براکت‌ها دارای طراحی بهتری هستند؛ با مکانیزم باز و بسته شدن، سیم به راحتی درون محفظه کشویی قرار می‌گیرد.

همچنین، اندازه براکت‌ها کوچک‌تر شده و تمیزکردن آنها نسبت به قبل آسان‌تر است. قبل از براکت‌های دیمون، سیستم‌هایی با مکانیزم مشابه وجود داشتند، اما طراحی بهبود یافته براکت‌های دیمون باعث بهبود عملکرد آنها شده و استفاده از آنها راحت‌تر شده است.

انواع بریس ارتودنسی دیمون چیست؟

خدمات دندانپزشکی به طور روزافزون پیشرفت می‌کنند و بریس‌های دیمون نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا انواع مختلفی از آنها به وجود آمده است. این بریس‌ها از نظر ظاهری و جنس به‌طور دقیق مشابه بریس‌های سنتی هستند و پزشک بر اساس نوع ناهنجاری دندان و سلیقه شما یکی از این انواع بریس را انتخاب می‌کند. در براکت دیمون، براکت‌ها به یکی از ۳ شکل زیر وجود دارند.

بریس های فلزی دیمون

بریس‌های فلزی در ارتودنسی دیمون دقیقا مانند بریس‌های فلزی در ارتودنسی معمولی هستند. آنها دارای رنگ نقره‌ای (رنگ فلز) بوده و به دندان‌ها چسبانده می‌شوند، اما تفاوت آنها در عدم استفاده از کش یا نوار الاستیکی برای وصل کردن سیم‌ها است. به طور معمول، دندانپزشک از این نوع بریس استفاده می‌کند.

بریس های شفاف دیمون (ارتودنسی های دیمون سرامیکی)

بریس‌های شفاف در براکت دیمون از جنس سرامیک بوده و به دلیل شفافیت، به‌طور کامل روی دندان مشاهده نمی‌شوند. در روش‌های قدیمی ارتودنسی نامرئی، اتصال با استفاده از کش یا نوار الاستیکی صورت می‌گرفت که باعث عدم مخفی بودن آن می‌شد.

در بریس‌های دیمون، به دلیل وجود مکانیزم کشویی روی براکت‌ها، نیازی به نواری نیست و قطعات فلزی کمتر و کوچک‌تری دارند. اما مشکل اصلی بریس‌های شفاف، ضعف و شکننده بودن آنهاست، بنابراین باید از فشار زیاد به آنها پرهیز شود. نوع دیگری از ارتودنسی نامرئی به نام ارتودنسی لینگوال دندان نیز وجود دارد.

ارتودنسی دیمون چیست؟

بریس های رنگی دیمون

در روش دیمون نیز، بریس‌ها با رنگ‌های مختلف در دسترس هستند که افراد می‌توانند بر اساس سلیقه خود رنگ موردنظر خود را انتخاب کنند. این بریس‌ها از نظر کیفیت و نوع ساخت با بریس‌های فلزی تفاوتی ندارند.

کاربرد ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون و به طور کلی ارتودنسی، علاوه بر بهبود زیبایی، برای مرتب کردن دندان‌ها و حفظ فاصله‌ی مناسب بین آنها نیز موثر است. با این روش درمانی، می‌توانید لبخند جذابی داشته و از نظم دندان‌های خود لذت ببرید.

علاوه بر زیبایی دندان‌ها، مشکلات مشکلات ساختاری در فک و دندان‌ها در صورت وجود نیز قابل رفع است. ارتودنسی، به عنوان یک روش درمانی، برای موارد مختلفی مانند اوربایت یا اندربایت (فک جلوتر یا عقب‌تر از حالت عادی) بسیار موثر است. همچنین، در صورت از دست دادن یک دندان و به هم ریختگی فضای بین دندانی، این روش می‌تواند بهبود و نظم دندان‌ها را فراهم کند.

ارتودنسی دیمون برای چه افرادی مناسب است؟

ارتودنسی دیمون به عنوان یکی از روش‌های ثابت ارتودنسی مطرح بوده و برای حل بسیاری از مشکلات دندان‌ها مناسب است. دندانپزشک می‌تواند برای موارد مختلفی از جمله اوربایت یا اندربایت از بریس‌های دیمون استفاده کند.

در ناهنجاری اوربایت، دندان‌های فک بالا نسبت به دندان‌های جلویی فک پایین، جلوتر قرار دارند و نیاز به حرکت به سمت عقب دارند. در حالت آندربایت نیز، دندان‌های جلویی فک پایین جلوتر از دندان‌های فک بالا واقع شده و نیاز به اصلاح فک پایین وجود دارد.

ناهمواری و فشردگی دندان‌ها در فک نیز با استفاده از بریس دیمون قابل درمان است. در صورت شدت بالای این ناهنجاری‌ها، روش‌های ارتودنسی متحرک کارایی کافی نخواهند بود؛ اما ارتودنسی ثابت مانند روش دیمون می‌تواند تاثیر قابل توجهی در اصلاح این مشکلات داشته باشد.

مزایای ارتودنسی دیمون چیست؟

به دلیل مزایایی که بریس‌های دیمون نسبت به بریس‌های سنتی دارند، بسیاری از دندانپزشکان به این روش ترجیح می‌دهند. برخی از مهم‌ترین مزایا شامل موارد زیر است.

  • درد و ناراحتی کمتر، در براکت دیمون، به دلیل امکان لغزش سیم‌های فلزی در براکت‌ها، حرکت آرام‌تر و طبیعی‌تری را تجربه می‌کنند. برخی پزشکان اعتقاد دارند که این مکانیزم می‌تواند باعث کاهش فشار و درد شود، اگرچه احساس درد به عوامل متعددی بستگی دارد. هر فرد ممکن است با نوع خاصی از ارتودنسی کمترین درد را تجربه کند که عواملی مانند نوع ناهنجاری، شدت حرکت و نوع سیم‌ها نقش مهمی در این موضوع دارند.
  • رعایت راحت‌تر بهداشت با ارتودنسی دیمون، براکت‌ها در ارتودنسی دیمون به اندازه کوچک‌تر هستند که باعث می‌شود تمیزکردن آنها آسان‌تر باشد. همچنین، عدم وجود نوارهای الاستیکی در اطراف براکت‌ها باعث می‌شود که دسترسی به آنها ساده‌تر و تمیزکردن آنها بهتر باشد.
  • نیاز به تعداد ویزیت کمتر، بعضی از دندانپزشکان باور دارند که استفاده از این روش می‌تواند منجر به کاهش تعداد ویزیت‌ها شود. در روش‌های سنتی، نوارهای الاستیکی به مرور شل می‌شوند و نیاز به تعویض دوره‌ای دارند. البته، در بریس‌های دیمون نیز ممکن است گاهی مشکلاتی ایجاد شود. به عنوان مثال، مکانیزم کشویی یکی از براکت‌ها ممکن است خراب شود و نیاز به ویزیت فوری داشته باشد.
  • تنوع در نوع بریس ارتودنسی دیمون، بریس‌های دیمون در انواع مختلفی طراحی شده‌اند، به‌طوری‌که هر فرد بر اساس نیاز و سلیقه‌ی خود می‌تواند از آنها استفاده کند. در صورت تمایل به ارتودنسی نامرئی، می‌توانید از بریس‌های شفاف استفاده کنید که می‌تواند در دو نوع فلزی و رنگی وجود داشته باشد.

مدت زمان درمان با ارتودنسی دیمون چقدر است؟

نظرات پزشکان درباره مدت زمان درمان با براکت دیمون متفاوت است. برخی متخصصان ارتودنسی بر این باورند که تفاوتی بین ارتودنسی های دیمون و ارتودنسی سنتی وجود ندارد و هر دو به طور میانگین حدود ۳۶ ماه زمان می‌برند. اما برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که به دلیل کاهش اصطکاک و انعطاف‌پذیری بیشتر بریس‌ها، مدت زمان درمان ممکن است تا ۶ ماه کمتر شود.

ارتودنسی دیمون چیست؟

مراقبت از ارتودنسی دیمون چگونه است؟

مراقبت از ارتودنسی دیمون مانند دیگر ارتودنسی‌های ثابت است. زمان مسواک‌زدن باید به بهداشت براکت‌ها دقت زیادی شود، زیرا نمی‌توان براکت‌ها را از دهان خارج کرد. برای بهترین نتیجه، مسواکی کامل و دقیق انجام دهید و از نخ دندان برای تمیز کردن اطراف براکت‌ها استفاده کنید.

در اولین روزهای استفاده از ارتودنسی، ممکن است ناراحتی احساس کنید. در این صورت، ترجیحاً غذاهای نرم و سرد مصرف کرده و گاهی از آب‌نمک برای شستشوی دهان استفاده نمایید. اگر درد شدیدی احساس کردید، پزشک ممکن است مسکنی تجویز کند.

سخن پایانی

ارتودنسی دیمون به عنوان یکی از روش‌های نوین ارتودنسی شناخته می‌شود. این روش جزء انواع ارتودنسی ثابت است و براکت‌ها به دندان‌ها متصل می‌شوند. با این حال، متمایزه‌ این روش این است که برای اتصال سیم به براکت، نیازی به استفاده از کش یا نوار الاستیکی نیست؛ به جای آن، براکت‌ها دارای یک مکانیزم باز و بسته‌شدن هستند که سیم درون آنها قفل می‌شود.

به همین دلیل، برخی از دندانپزشکان باور دارند که با لغزش کمتر سیم‌ها درون براکت‌ها، درد کمتری به وجود می‌آید. در این مقاله شما را با انواع این ارتودنسی، مزایا و… آشنا کردیم. برای بهره بردن از خدمات عالی دندانپزشکی با بهترین کیفیت و قیمت، می‌توانید به کلینیک رایا مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.