ارتودنسی سرامیکی چیست؟
17 خرداد 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
ارتودنسی سرامیکی چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

با استفاده از روش‌های متنوع در ارتودنسی، به افرادی که از نامنظمی دندان های خود رنج می‌برند، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب درمان داده می‌شود. یکی از روش های نوین ارتودنسی، ارتودنسی سرامیکی است که علاوه بر کارایی بالا، کاملاً نامرئی و شفاف به نظر می‌رسد. در ادامه به ویژگی، انواع، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی

از براکت‌های سرامیکی به جای براکت‌های فلزی در درمان ارتودنسی استفاده می‌شود که به ارتودنسی دندان سرامیکی معروف است. این اصطلاح برای توصیف نوعی ارتودنسی است که بیشتر مردم یا افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، از آن استفاده می‌کنند. براکت‌های سرامیکی، مانند براکت‌های فلزی معمولی، به نظر می‌رسند، اما از جنس سرامیک شفاف یا همرنگ دندان ساخته شده‌اند.

رنگ آن‌ها و حتی سیم‌های بکار رفته در این سیستم، شفاف است. به عنوان مثال، سیم ارتودنسی می‌تواند رنگ نقره‌ای یا متالیک داشته باشد. این ویژگی باعث شده است، افرادی که به دلایل شغلی مجبور به حضور در اجتماع، سخنرانی و… هستند به راحتی بتوانند از این ارتودنسی استفاده کنند‌.

انواع ارتودنسی سرامیکی

براکت سرامیکی دارای مزایای بسیار زیادی هستند که کمترین آن عدم ایجاد مشکل در عکس‌برداری‌های دندان‌پزشکی است. این نوع ارتودنسی دارای انواع مختلفی است تا همه افراد بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. انواع براکت سرامیکی شامل:

براکت شفاف

به طور معمول، افرادی که از براکت‌های شفاف استفاده می‌کنند، از براکت‌هایی ساخته شده از پلی‌کربنات یا پلاستیک و سرامیک استفاده می‌کنند. با این حال، براکت‌های پلاستیکی و براکت‌های سرامیکی اختلافاتی دارند، به‌طوری‌که ارتودنسی سرامیکی دارای مقاومت بسیار بالا و مقاومت در برابر لکه‌پذیری در رنگ است.

اگر دارای دندان‌های سفید هستید یا از روش‌هایی مانند بلیچینگ دندان استفاده کرده‌اید، بهترین گزینه استفاده از براکت‌های شفاف سرامیکی است. با این حال، با وجود مقاومت بالای آن‌ها در برابر لکه‌پذیری، باید دقت داشته باشید که مصرف مواد غذایی رنگی را محدود کنید. زیرا ممکن است در طول درمان تاثیر منفی داشته باشند و باعث تغییر رنگ براکت‌های شما شوند.

براکت رنگی

بسیاری از افراد علاقه دارند از بریس‌های سرامیکی شفاف استفاده کنند، اما این بریس‌ها همیشه هم رنگ دندان یا شفاف نیستند. می‌توانید با استفاده از بریس‌های رنگی، زیبایی آن‌ها را بیشتر کنید، به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان این امر جذابیت بیشتری دارد. اما افرادی که در اجتماع حضور فعال دارند، اغلب از این نوع بریس استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از افراد برای بهبود نظم دندان‌های خود از بریس یا براکت‌های سرامیکی استفاده می‌کنند، اما نمی‌خواهند این ارتودنسی‌ها به طور قابل مشاهده در چهره‌شان قرار بگیرد. بنابراین، برای این افراد مناسب‌تر است که براکت‌های رنگی را انتخاب نکنند، زیرا این براکت‌ها می‌توانند تأثیری بر زیبایی فرد داشته باشند و مشهود شوند.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از افراد در دوران کودکی به دلیل عوامل مختلفی مانند وراثت یا عادت‌هایی مانند مکیدن انگشتان، جویدن ناخن یا استفاده طولانی مدت از شیشه شیر یا پستانک، ممکن است دچار نامنظمی دندانی شوند و نیاز به ارتودنسی داشته باشند تا ترتیب و نظم لازم را به دندان‌هایشان بازگردانند. در ادامه به برخی از مشکلات که نیاز به ارتودنسی سرامیکی دارند اشاره می‌کنیم:

اوربایت

افرادی که رشد نامتقارن فک دارند، ممکن است باعث شود دندان‌های فک بالا، دندان‌های فک پایین را تحت پوشش خود قرار دهند.

اپن بایت

غالباً در این افراد، فاصله‌ای بین دندان‌های بالا و پایین وجود دارد و هنگام بستن دهان، دندان‌هایشان به طور همزمان با یکدیگر جفت نمی‌شوند.

کراس بایت

در این گروه افراد، دندان‌هایشان به گونه‌ای قرار می‌گیرد که دندان‌های فک پایین آن‌ها دندان‌های فک بالا را تحت پوشش قرار می‌دهد که منجر به مشکلات دندانی می‌شود.

چه افرادی جهت ارتودنسی سرامیکی مناسب نیستند؟

برخی از افراد باید از انجام براکت سرامیکی خودداری کنند. در ادامه به افراد دارای شرایطی که برای انجام براکت سرامیکی مناسب نیستند، اشاره می‌کنیم:

  • افرادی که به طور افراطی از سیگار و محصولات دخانی استفاده می‌کنند، بهتر است از ارتودنسی سرامیکی خودداری کنند. زیرا نیکوتین موجود در دخانیات می‌تواند باعث تغییر رنگ براکت‌های سرامیکی شود.
  • بیمارانی که تناسب مناسبی بین آناتومی فک و دندان خود و ساختار براکت سرامیکی ندارند، گزینه‌های دیگری برای درمان خود نخواهند داشت.
  • اشخاصی که دارای ناهنجاری و بی‌نظمی شدید دندانی هستند، برای براکت سرامیکی مناسب نیستند.

چرا ارتودنسی سرامیکی برای کودکان چندان توصیه نمی شود؟

براکت سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی شکننده‌تر هستند، بنابراین توصیه می‌شود که تا زمانی که تمام دندان‌های دائمی رشد نکرده، از آن‌ها استفاده نشود. به دلیل اینکه فشار ناشی از رویش دندان‌ها ممکن است باعث شکستن براکت‌های سرامیکی شود، این نوع براکت برای بچه‌های کوچک مناسب نیست و بیشتر در ارتودنسی بزرگسالان استفاده می‌شود.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

مزایای ارتودنسی سرامیکی

در ادامه به بخشی از مزایای ارتودنسی سرامیکی می‌پردازیم که باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد:

  • به علت شفافیت و هم‌رنگی مواد سرامیکی استفاده شده در ساخت براکت‌های این نوع، کمتر دیده می‌شوند و در معرض نگاه‌های دیگران قرار نمی‌گیرند.
  • نظم و زیبایی خاصی به دندان ها می‌دهد‌.
  • با استفاده از الاستیک‌ها، اورینگ‌ها و خلاصه کش ارتودنسی، می‌توان براکت‌های سرامیکی را رنگی کرده و به سلیقه‌ی فرد تنظیم کرد.
  • برخلاف بریس‌های فلزی معمولی که ممکن است در فرآیند تصویربرداری رادیولوژی اختلال ایجاد کنند، براکت‌های سرامیکی هیچ تاثیری در کیفیت تصاویر ندارند.

معایب ارتودنسی سرامیکی

قبل از انجام دادن براکت سرامیکی باید از معایب آن اطلاع داشته باشید، در ادامه به برخی از معایب براکت سرامیکی می‌پردازیم:

  • ارتودنسی سرامیکی هزینه بالاتری نسبت به ارتودنسی‌های معمولی دارد‌.
  • براکت‌های سرامیکی به دلیل اندازه بزرگتر خود ممکن است باعث حساسیت لثه شوند و همچنین ممکن است در فرآیند مسواک زدن مشکل‌هایی ایجاد کنند.
  • براکت‌های سرامیکی دارای دوام و ماندگاری کمتری نسبت به براکت‌های فلزی هستند، به عبارت دیگر، براکت فلزی دو برابر براکت‌های سرامیکی دوام دارند.
  • امکان تغییر رنگ و لکه شدن این ارتودنسی وجود دارد.
  • به دلیل شکست‌پذیری بالای آن‌ها، هزینه جایگزینی یا تعمیر براکت‌های سرامیکی ممکن است بسیار بالا باشد و این موضوع می‌تواند طول دوره درمان را هم افزایش دهد.
  • طول دوره درمان براکت سرامیکی بیشتر از براکت های فلزی است.

امکان تغییر رنگ براکت های سرامیکی وجود دارد؟

براکت‌های سرامیکی به آسانی دچار لکه و تغییر رنگ نمی‌شوند؛ بهتر است بگوییم خود براکت‌ها طوری ساخته شده‌اند که معمولاً تغییر رنگ نمی‌دهند، اما اتصالات الاستیکی (ارتودنسی رنگی) که برای نگه‌داشتن آنها استفاده می‌شوند می‌توانند اطراف براکت‌های سرامیکی و دندان را لکه‌دار کنند. اما نگران نباشید؛ زیرا با چند نکته ساده که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید از لکه‌پذیری و تغییر رنگ براکت‌های سرامیکی جلوگیری کنید:

  • پس از هر وعده غذایی، بهتر است مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کار باعث می‌شود باقیمانده‌ی مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد لکه شوند، از بین برود.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که به طور ذاتی باعث لکه یا تغییر رنگ می‌شوند، خودداری کنید. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگی، شراب، قهوه، چای، نوشابه و همچنین چاشنی‌هایی مانند سس گوجه‌فرنگی و سس خردل، همگی ممکن است باعث تغییر رنگ ارتودنسی سرامیکی شوند.
  • سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زرد بر روی دندان‌ها و سایر اجزای دهان شما شود. بنابراین، بهتر است از مصرف سیگار و دیگر دخانیات خودداری کنید.
  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده توصیه نمی‌شود، زیرا مواد سفیدکننده ممکن است باعث سفید شدن دندانها شوند و در نتیجه براکت‌های سرامیکی به چشم می‌آیند.
  • همواره به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی می‌تواند براکت‌ها یا سیم ارتودنسی دچار لکه را جایگزین کند.

سخن پایانی

در این مقاله به ببرسی ارتودنسی سرامیکی، انواع آن، مزایا و معایب و اینکه برای چه کسانی مناسب و نامناسب است نیز پرداختیم. بیان کردیم کسانی که نمیخواهند دیگران از درمان دندان های ان‌ها باخبر شوند، می‌توانند از براکت سرامیکی شفاف استفاده کنند.

اما جهت مراقبت از رنگ این ارتودنسی باید از نوشیدن بیش از حد قهوه و کشیدن سیگار و… خود داری کنید. جهت انجام درمان های پزشکی جهت بهبود سلامت و زیبایی دندان می‌توانید به کلینیک رایا مهر مراجعه کنید. کلینیک رایا مهر با داشتن دستگاه های به روز دنیای دندان پزشکی و کادر مجرب می‌تواند به زیبایی دهان و دندان شما کمک کند.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.