لمینت سرامیکی چیست؟
25 خرداد 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
لمینت سرامیکی چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

در دنیای امروز، روش‌های زیادی برای اصلاح فرم نامناسب دندان‌ها وجود دارد که لمینت سرامیکی یکی از آن‌هاست. بسیاری از افراد هنگام انتخاب یکی از روش‌های درمانی و زیبایی دندان، نگران تراشیدن دندان‌های طبیعی خود هستند.

روش ونیر پرسلن به دلیل نیاز به تراش کم دندان‌های اصلی و ایجاد ظاهری زیبا، از تکنیک‌ها محبوب‌ و پرطرفدار است. همچنین، مهارت و تجربه دندانپزشک در انجام این لمینت می‌تواند آسیب‌های ناشی از تراش دندان را به حداقل برساند. در ادامه این مقاله به بررسی این لمینت، مزایا و معایب آن و… می‌پردازیم.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی یا ونیر پرسلن یک لایه بسیار نازک و همرنگ دندان است که با استفاده از باند رزینی روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. این ماده ابتدا در لابراتوار از سرامیک ساخته می‌شود و سپس دندانپزشک متخصص آن را روی دندان نصب می‌کند. ونیر پرسلن با ضخامت حدود نیم میلی‌متر و با حداقل تراش روی دندان آماده شده و دارای استحکام بسیار بالایی است.

تراش لمینت دندان چقدر است؟

تراش دندان ها نیاز به مهارت بالای دندانپزشک دارد، زیرا تراش بیش از حد می‌تواند به عصب دندان آسیب برساند و منجر به ایجاد حساسیت در دندان شود‌‌. به طور کلی، در این روش درمانی و زیبایی، میزان تراش دندان‌ها حدود ۰.۵ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

دندانپزشک متخصص با توجه به نوع دستگاه و وضعیت دندان‌های فرد، میزان تراش مورد نیاز را تعیین می‌کند. اگر همچنان نگران آسیب دیدن دندان‌هایتان هنگام تراش هستید، می‌توانید از روش لمینت سرامیکی دندان بدون تراش استفاده کنید. این روش هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند و حتی قابلیت برداشتن نیز دارد.

فواید لمینت سرامیکی

از مهم‌ترین مزایای لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ونیر پرسلن مشکلات لکه‌ها، ناهنجاری، شلوغی و فاصله زیاد دندان‌ها را برطرف می‌کند.
  • این روش درمانی، لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • ضخامت کم لمینت سرامیکی باعث می‌شود که ظاهر دندان‌ها طبیعی به نظر برسد.
  • ترکیبات استفاده شده در ساخت این لمینت، دارای ثبات رنگ بالا هستند و به ندرت تغییر رنگ می‌دهند.
  • علاوه بر جلوگیری از زیبایی، می‌توان این روش را برای کمک به درمان پوسیدگی دندان نیز مورد استفاده قرار داد.
  • نصب ونیر پرسلن آسان است و به تغییرات اساسی در دندان نیاز ندارد.
  • ونیرهای پرسلن می‌توانند همزمان با دیگر روش‌های زیبایی‌بخش دندان مانند ایمپلنت، بریج، ارتودنسی و... استفاده شوند.
  • این روش درمانی و زیبایی‌بخش، دارای ماندگاری بالایی است.
لمینت سرامیکی چیست؟

معایب لمینت سرامیکی

این نوع روش درمانی دارای معایبی نیز است که نباید از آن ها چشم‌پوشی کرد، این معایب شامل موارد زیر می‌شود:

  • بعد از چسباندن ونیر پرسلن به دندان‌ها، دیگر قابلیت برداشت آن‌ها وجود ندارد.
  • ممکن است به دلیل تراش دندان‌ها قبل از نصب ونیرها، حساسیت نسبت به سردی و گرمی غذاها تجربه کنید. این مشکل اغلب به طور خودبه‌خود برطرف می‌شود.
  • احتمال آسیب رسیدن به لمینت‌های سرامیکی ناشی از فشار زیاد موقع گاز زدن یا دندان قروچه وجود دارد.
  • لایه‌ای نازک از مینای دندان قبل از نصب ونیر‌ها باید تراشیده شود که در صورت نداشتن مهارت کافی دندانپزشک، ممکن است آسیب جدی به دندان‌هایتان وارد شود.
  • فاصله زمانی بین قالب‌گیری، طراحی، آزمایش و نصب لمینت‌های سرامیکی دندان نسبت به سایر روش‌ها کمی بیشتر زمان می‌برد.

مراحل لمینت سرامیکی دندان

برای انجام لمینت سرامیکی باید یکسری از مراحل طی شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

بررسی متخصص دندانپزشک‌

در این مرحله، دندان‌پزشک دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا با برطرف کردن هر گونه نقص، آنها را برای شروع فرآیند این لمینت آماده کند.

تراش دادن

در مرحله دوم، با آغاز تراشیدن دندان‌ها، دندانپزشک با توجه به وضعیت دندان‌ها، میزان تراش آن‌ها را تعیین می‌کند. در برخی موارد، ممکن است دندانپزشک از روش ونیر پرسلن بدون نیاز به تراش استفاده کند.

لمینت سرامیکی چیست؟

قالب گیری

بعد از تراشیدن دندان‌ها، مرحله قالب‌گیری انجام می‌شود. ابعاد قالب به منظور ساخت در لابراتوار ارسال می‌شود که معمولاً حدود ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.

تست لمینت

در ابتدا، لمینت های موقت برای دندان ها تهیه می‌شوند و بر روی دندان‌های تراش خورده قرار می‌گیرند. در صورت عدم ایجاد هر گونه مشکل یا اذیت شدن لثه‌ها، سپس شروع به ساخت لمینت های سرامیکی اصلی برای دندان‌ها می‌شود.

نصب لمینت سرامیکی دندان

پس از گذشت دو هفته، دندانپزشک لمینت سرامیکی موقت را از دهان بیمار برداشته و آماده نصب ونیر پرسلن اصلی می‌کند. مراحل نصب شامل پاکسازی دندان‌ها با مواد مخصوص است. سپس لمینت اصلی با باند رزینی روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. در پایان، دندانپزشک وضعیت دندان‌ها را بررسی می‌کند تا از چسبیدن صحیح لمینت‌های سرامیکی اطمینان حاصل شود.

چه کسانی نمی‌توانند لمینت سرامیکی انجام دهند؟

همه افراد نمی‌توانند از این روش درمانی و زیبایی استفاده کنند. برخی شرایط و مشکلات ممکن است باعث افتادن ونیرهای پرسلن شوند. بنابراین، برای کاهش عوارض ناشی از انجام لمینت‌های سرامیکی دندان، افراد زیر نباید این لمینت را انجام دهند:

  • افرادی که دندان‌های آن‌ها دارای مینای کافی نیستند.
  • آن‌هایی که بطور مداوم دندان قروچه و ساییدن دندان دارند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را نادیده می‌گیرند.
  • افرادی که دندان‌هایشان به سمت لب متمایل هستند.
  • افرادی که به دلیل فرسایش و آسیب، دندان‌هایی با شکل و ارتفاع کافی ندارند.

انواع لمینت سرامیکی دندان

  • لمینت شیشه ای: این نوع از لمینت سرامیکی، بسیار نازک و حساس هستند و بدون نیاز به تراشیدن دندان نصب می‌شوند. همچنین ظاهر بسیار شفاف و طبیعی دارند.
  • لمینت آلومینیا: این مدل از ونیر پرسلن، بسیار مقاوم بوده و احتمال شکستگی آن‌ها کم است، اما کمی مات به نظر می‌رسند و درخشندگی کمی دارند.
  • لمینت زیرکونیا: این قطعات از اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شوند و روی قالب‌های گچی شکل می‌گیرند. آن‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند، اما شفافیت‌شان کمتر از دو نوع قبلی است.

مراقبتهای بعد از لمینت سرامیکی دندان

در روزهای اولیه پس از نصب لمینت‌های سرامیکی روی دندان‌های خود، ممکن است حساسیت به غذاهای گرم و سرد را تجربه کنید. این حالت طبیعی است و می‌توان آن را تا حد زیادی با استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت کاهش داد. بهترین راه برای مراقبت از لمینت‌های سرامیکی پس از نصب، پیروی دقیق از توصیه‌های دندانپزشک است.

اگر مراقبت‌های لازم به درستی انجام شوند و دندانپزشک شما مهارت کافی داشته باشد، طول عمر لمینت‌های سرامیکی افزایش می‌یابد. مراقبت از بهداشت دهان و دندان برای حفظ زیبایی و سلامت لمینت‌های سرامیکی بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور، بهتر است روزانه دو بار دندان‌های خود را با مسواک و معجون دندان‌های مناسب تمیز کنید.

همچنین، استفاده از نخ دندانی برای پاک کردن باقیمانده‌های غذا و رسوبات بین دندان‌ها لازم است. علاوه بر این، از انجام فعالیت‌هایی مانند استفاده از دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید، زیرا این عوامل می‌توانند به طور مستقیم به سلامتی و طول عمر لمینت‌های سرامیکی آسیب برسانند.

علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، بهتر است در انتخاب غذاها و رفتارهای روزانه خود نیز مراقب باشید. مصرف غذاهای سفت و سخت می‌تواند به شکستن و آسیب دیدن لمینت‌های سرامیکی منجر شود، بنابراین ترجیحاً از جویدن غذاهای سخت خودداری کنید.

به جای آن، از مواد غذایی نرم و غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی نرم استفاده کنید. به طور کلی، اصول بهداشت دهانی منظم و انتخاب هوشمندانه غذاها به شما کمک می‌کنند تا لمینت‌های سرامیکی خود را بهتر حفظ کنید و از زیبایی آنها بیشترین بهره را ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی لمینت سرامیکی دندان، انواع این لمینت، مزایا و معایب آن و… پرداختیم. همچنین، بیان کردیم افردای که دندان‌هایشان دارای مینای کم، ارتفاع کوتاه به‌دلیل آسیب دیدگی و… برای انجام این نوع لمینت مناسب نیستند.

اشاره کردیم که مهارت دندانپزشک برای تراش دندان بسیار مهم است، زیرا در صورت نداشتن مهارت ممکن است آسیب جدی به دندان‌هایتان حین تراش وارد کند‌. می‌توانید با مراجعه به کیلینیک رایا مهر، از خدمات دنداپزشکی با کیفیت و متخصصان ماهر به انجام درمان دهان و دندان خود بپردازید.

کلینیک رایا مهر، با استفاده از بهترین و به‌روز ترین تجهیزات دندانپزشکی در کنار شماست تا لبخندی زیبا به شما هدیه بدهد.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.