پوسیدگی دندان چیست؟
09 اسفند 1402 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
پوسیدگی دندان چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

پوسیدگی دندان می تواند مشکلات بزرگی در استخوان فک شما ایجاد کنند، اما ممکن است هرگز ندانید که این مشکل را دارید. اکثر افراد در سنین مختلف ممکن است از پوسیدگی های دندانی رنج برند، رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند تا حد زیادی از پوسیدگی های دندانی جلوگیری نماید.

مسواک زدن و استفاده از دهانشویه می تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی های دندانی گردد. افراد باید در دوره های زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه نمایند تا معاینات کافی بر روی دندان های آن ها صورت گیرد.

پوسیدگی های دندانی

پوسیدگی های دندانی منجر به چه مشکلاتی می شوند؟

اطلاعات غلط زیادی در مورد پوسیدگی دندان وجود دارد. ایجاد بوی بد دهان، از دست دادن دندان ها و مشکلات عصب از جمله مواردی است که با پوسیدگی دندانی ایجاد می گردد.پوسیدگی های دندانی می تواند باعث ایجاد حفره های دندانی گردد. حفره دندانی ناحیه ای از عفونت، التهاب یا نکروز در استخوان فک است که اگر به درستی درمان نشود، چرک می‌کند و عفونت می‌تواند به نواحی دیگر بدن سرایت کند.

اگر حفره دندانی در دندان های شما ایجاد شده است، این می تواند یک مشکل جدی باشد و درمان مناسب می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید.

علل پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی های دندانی می تواند به علت های مختلفی ایجاد گردند، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در کنار عوامل نظیر مسایل ارثی و جنس دندان ها می تواند در مقاومت دندان ها به پوسیدگی دندان ها تاثیر داشته باشد.

گاهی پوسیدگی ها دندانی ناشی از تاثیر بیماری ها است، هنگامی که باکتری های مضر و مواد سمی در فضای توخالی ضایعه استخوانی جمع می شوند، سیستم ایمنی از طریق اتصال دهان و بدن فعال می شود . مواد شیمیایی فعال بیولوژیکی مختلفی تولید می‌شوند که این مواد شیمیایی بیولوژیکی و مواد سمی می توانند سلول ها و اندام های دیگر بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

مراجعه به دندانپزشک برای بررسی و معاینات دندانی در دوره های زمانی مشخص می تواند با مشخص کردن علل مختلف پوسیدگی دندان، مانع از پوسیدگی دندان ها شد.

درمان پوسیدگی دندان چگونه است؟

دندانپزشک معمولا قسمت های پوسیده دندان را شناسایی و اقدام به برداشتن آن ها می نماید، با برداشتن پوسیدگی های دندانی برای ترمیم دندان از مواد ترمیم کننده و پر کننده دندانی استفاده می گردد. نکته مهم در مورد درمان پوسیدگی های دندانی، ان است که گاهی بافت ها و اعصاب دندانی نیز آسیب دیده اند که باید از درمان های مناسب عصب و ... بهره برد.

گاهی پر کردن دندان ها باعث نمی شود که دندان به حالت قبلی خود برگردد، استفاده از روکش های دندانی در چنین مواردی می تواند تا حد زیادی مشکلات را برطرف کند. اگر میزان پوسیدگی دندانی بیش از اندازه باشد که نتوان با این روش ها نیز دندان را ترمیم کرد، راهی جز کشیدن دندان وجود ندارد.

دقت شود که برخی از پوسیدگی های دندانی به صورت سطحی هستند، روش های درمانی نظیر پر کردن دندان ها می تواند راه حل مناسبی برای درمان های این چنینی باشد. ولی اگر حفره دندانی ایجاد شده باشد باید ابتدا درمان های عصب نیز انجام گیرد، سپس از پر کردن دندان و روکش های دندانی استفاده کرد.

پوسیدگی های دندانی

در مورد دندان عقل ذکر این نکته لازم است که این دندان ها معمولا در تماس با اعصاب بوده و پوسیدگی ان ها می تواند منجر به دردهای بیشتری گردد، بنابراین پوسیدگی دندان های عقل باید توسط متخصصی که در زمینه این دندان ها تجربه دارد، بخصوص در مورد دندان های عقل نهفته هر چه زودتر درمان گردد.

در مورد پوسیدگی های گسترده راه حلی وجود ندارد جز آن که کشیدن دندان ها بکار رود. با مراجعه به دندانپزشکی مجرب می توانید با تجربه کافی او، بهترین روش درمان پوسیدگی دندان را بکار برید.

بکارگیری روش های نوین برای تشخیص پوسیدگی ها نظیر تصویربرداری های سه بعدی می تواند کمک فراوانی که درمان نماید. معمولا مراکز معتبر دندانپزشکی از روش های نوین برای درمان پوسیدگی های دندانی استفاده می کنند.

کلینیک رایا یکی از مجهزترین مراکز دندانپزشکی در تهران است که روش های نوین درمانی را در مورد خدمات دندانپزشکی بکار می برد. در کلینیک دندانپزشکی رایا، بهترین روش های درمانی برای بیماران توسط متخصصین با تجربه با مناسب ترین قیمت و کیفیت بالا بکار می روند.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.