آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟
15 تیر 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟
توسط کلینیک رایا مهر

امروزه بسیاری از افراد جهت زیبایی یا رفع مشکلات دندانی اقدام به ایمپلنت دندان می‌کنند. ایمپلنت دندان بر روی اعتماد به نفس و زیبایی چهره افراد نیز موثر است. در واقع زمانی که ایمپلنت جایگزین دندان اصلی می‌شود، هم تراز و هم ردیف با سایر دندان‌ها خواهد بود. در واقع ایمپلنت دندان نزد یک متخصص نظم خاصی به دندان‌های شما می‌بخشد.

با توجه به نظم حاصل از ایمپلنت، بنابراین نیازی به ارتودنسی دندان ایمپلنت شده ندارید. اما در برخی موارد این امکان وجود دارد که دندان‌های اطراف ایمپلنت مرتب نباشند و به بریس نیاز داشته باشند. در این موارد است که ارتودنسی می‌تواند انجام شود. اما به طور کلی می‌توان گفت ارتودنسی دندان ایمپلنت شده هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

در واقع دو روش ذکر شده هیچ تداخلی ندارند. اما توجه کنید که شما نباید انتظار داشته باشید بریس‌ها، جایگاه ایمپلنت را نیز دچار تغییر کنند. زیرا پایه آنها در استخوان فک قرار گرفته است و به آن جوش می‌خورد. بنابراین این اتصال دیگر قابلیت جداسازی یا جابجایی را نخواهد داشت. دلیل اینکه دندان‌های طبیعی به وسیله بریس‌ها دچار حرکت و تغییر می‌شوند این است که ریشه‌ها به واسطه بافت‌های گوشتی پریودنتال لثه تحت حمایت قرار می‌گیرند. در واقع این حرکت و قرارگیری در جایگاه صحیح به علت نرمی بافت پریودنتال امکان پذیر می‌شود. در نهایت می‌توان گفت ارتودنسی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است.

در چه مواقعی ارتودنسی دندان ایمپلنت شده انجام می‌شود؟

در برخی مواقع ایمپلنت دندان به عنوان نقطه اتکایی برای بریس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این موارد می‌توان در ابتدای کار ایمپلنت را کاشت و بعد از فیکس شدن آن، برای ارتودنسی دندان اقدام کرد. ایمپلنت انکوریج نیز بهترین نوع برای تبدیل به نقطه اتکای ارتودنسی محسوب می‌شود. همچنین با افزایش سن نیز ممکن است دندان‌ها به صورت طبیعی رو به جلو حرکت کنند. به همین دلیل است که حتی اگر فرد قبلا هم عمل ارتودنسی کرده باشد، احتمال نیاز دوباره به ارتودنسی در وی دیده می‌شود.

در برخی موارد بیمار بنا به دلایل مختلف دندان‌های دیگری را نیز از دست می‌دهد. اگر میزان تراکم دندان‌های کناری فضای خالی زیادی داشته باشد، می‌توان به کمک بریس‌ دندان‌های دیگر را هدایت و جای خالی را پر کرد. در این صورت نیازی به کاشت دوباره ایمپلنت نیست، البته این موضوع به نظر پزشک بستگی دارد.

آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟

ارتودنسی قبل از کاشت ایمپلنت دندان

این عمل به نسبت ارتودنسی دندان ایمپلنت شده شیوه‌ متداول‌تری است. در واقع متخصص ابتدا دندان‌های بیمار را مرتب و سپس آن را برای کاشت ایمپلنت آماده می‌کنند. البته در برخی شرایط خاص مانند مواردی که پیش از این اشاره کردیم، ارتودنسی دندان ایمپلنت شده انجام می‌شود. اگر مدت زیادی از حذف دندان بیمار بگذرد و برای ایمپلنت اقدام نکند، پروسه کاشت سخت‌تر خواهد بود.

در برخی مواقع ممکن است دندان‌های کناری به سمت فضای باز بین آنها حرکت کنند و فضای کافی برای ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد. در برخی از افراد، متخصص ارتودنسی با بریس‌ها دندان‌ها را به طرف جای خالی هدایت می‌کند. در نتیجه این کار دیگر نیازی به کاشت ایمپلنت دندان نیست. اما در برخی موارد تراکم دندان‌ها به اندازه‌ای که بتوانند جای دندان از دست رفته را پر کند، نیست. بنابراین دندانپزشک با بریس فضایی برای کاشت ایمپلنت به وجود می‌آورد. در نتیجه این کار دندان‌ها ابتدا در جای درست خود قرار می‌گیرند و پس از آن اقدامات لازم برای ایمپلنت انجام می‌شود.

اگر هم به ارتودنسی و هم ایمپلنت دندان نیاز دارید، معمولا توصیه می‌شود که ابتدا بریس‌ها قرار گیرند. در حقیقت زمانی که یک ایمپلنت کاشت می‌شود، نمی تواند دیگر مثل یک دندان معمولی حرکت عادی و راحتی داشته باشد. ایمپلنت به فک بیمار متصل می‌شود و هیچ لیگمانتی که دندان را وادار به جابجایی کند، وجود ندارد.

مزایای ارتودنسی قبل از کاشت ایمپلنت

ارتودنسی نقش بسزایی در مسیر دستیابی به لبخندی زیبا و سالم دارد. ارتودنسی دندان ایمپلنت شده می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد، اگر این عمل قبل از کاشت انجام شود فواید بیشتری را به همراه دارد. در واقع روش ارتودنسی دندان ایمپلنت شده می‌تواند اصلاح دندان‌های نامرتب، بهبود عملکرد بایت و افزایش سلامت دهان را به همراه داشته باشد. در ادامه نیز به برخی از مزایای مهم ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان اشاره شده است.

  • تراز دندان‌های کج و شلوغ
  • اصلاح بایت، آندربایت و کراس بایت
  • حفظ دندان‌های طبیعی به وسیله رسیدگی به تراکم بیش از حد دندان
  • افزایش بهبود بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی
  • زیبایی بیشتر و افزایش اعتماد به نفس افراد
  • طرح درمان جامع و توجه به تمام مسائل دندانی
  • حفظ استخوان و بافت لثه در عین ثبات ساختار‌های نگهدارنده
آیا ارتودنسی دندان ایمپلنت شده قابل انجام است؟

آیا ارتودنسی و ایمپلنت دندان به صورت همزمان انجام می‌شود؟

در یک شرایط دیگر نیز این امکان وجود دارد که به جای ارتودنسی دندان ایمپلنت شده، هر دو روش به صورت همزمان انجام شود. اما احتمال اینکه بیمار به کاشت همزمان با ارتودنسی نیازمند باشد بسیار پایین است. در اکثر مواقع ابتدا ارتودنسی انجام شده و سپس ایمپلنت‌ها در دهان بیمار کاشته می‌شوند. ولی اگر شرایط به خصوصی در این بین باعث الزام درمان همزمان شود، متخصص ارتودنسی و ایمپلنت باید شرایط را به نحو احسنت مدیریت کنند تا مشکلی برای بیمار رخ ندهد.

آیا اولویت در هر زمان با ارتودنسی دندان ایمپلنت شده است؟

موضوع اولویت ارتودنسی دندان ایمپلنت شده کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد. در این زمینه متخصص ارتودنسی باید با متخصصان جراحی فک، دهان و صورت مشورت کند. این افراد نیز می‌توانند با بررسی دقیق عکس‌ها و معاینه فیزیکی، بهترین برنامه درمانی را برای بیمار ارائه کنند. به طور کلی همه دندانپزشکان در تلاش اند که تمامی تغییرات مورد نیاز را با استفاده از ارتودنسی را، ایجاد کنند.

تما در برخی از موارد ممکن است به درمان‌های مکمل از جمله جراحی فک و کاشت ایمپلنت نیز نیاز باشد. بنا به همین علت در صورتی که پزشک پیشنهاداتی از این قبیل را به شما داد تعجب نکنید. شما باید بدانید که برنامه‌های درمانی ارائه شده برای هر شخص، مختص همان فرد است و منحصر به فرد محسوب می‌شود‌.

معایب ارتودنسی بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

در حالی که ارتودنسی دندان ایمپلنت شده می‌تواند مزایای قابل توجهی به دست آورد، اما معایبی نیز دارد. در واقع بسیار حائز اهمیت است که بعضی از مشکلات احتمالی انجام ارتودنسی پس از کاشت ایمپلنت دندان را بشناسیم. یکی از این موارد افزایش مدت زمان پروسه درمان است. زیرا ایمپلنت‌ها نیاز به زمان کافی برای جوش خوردگی با فک بیمار را دارد. در ادامه موارد دیگری از معایب ارتودنسی دندان ایمپلنت شده را بیان می‌کنیم‌.

  • از دست دادن استخوان و ثبات فک
  • احتمال شکستن ایمپلنت دندان
  • بروز مشکلات در حفظ بهداشت دهان و دندان
  • ایجاد محدودیت در گزینه‌های درمانی

علت انجام ارتودنسی پس از ایمپلنت دندان

بریس‌های ارتودنسی و حرکت دندان‌ها یکی از دلایل انجام ارتودنسی پس از ایمپلنت دندان است. در حقیقت بریس‌های ارتودنسی توانایی حرکت دادن دندان‌ها را دارند و در این حالت ارتودنسی دندان ایمپلنت شده برای بیمار مطرح می‌شود. این حرکت‌ها باعث نظم دندان‌ها در مکان‌ مناسب می‌شوند و به مرتب کردن دندان‌ها می‌پردازد. در مواقعی که دندان‌های محدوده اطراف ایمپلنت، از اهداف ارتودنسی دندان خارج باشند، متخصص می‌تواند با استفاده از بریس‌ها اقدام به ترتیب و نظم دهی دندان‌ها کند. در نهایت نیز در مواقع ضروری و با تشخیص دندانپزشک، ارتودنسی پس از ایمپلنت انجام می شود.

سخن آخر

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده کاربرد بسیاری دارد. در صورتی که شما دارای هر یک از مشکلات مربوط به ارتودتسی و یا ایمپلنت باشید، باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد که افراد به هر دوی این روش‌های درمانی نیازمند باشند متخصص می‌تواند این دو روش را با هم برای بیمار انجام دهد. در نهایت ارتودنسی هم قبل و هم بعد از ایمپلنت دندان امکان پذیر است که هر یک مزایا و معایبی دارد و نیازمند ارزیابی دقیق دندانپزشک است.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.