روکش دندان زیرکونیا چیست؟
24 تیر 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
روکش دندان زیرکونیا چیست؟
توسط کلینیک رایا مهر

در حوزه دندانپزشکی پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و این امکان وجود دارد که حتی بدترین دندان‌ها نیز با استفاده از مواد مناسب ترمیم شوند. یکی از مواد برتری که برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود، روکش زیرکونیا دندان است. زیرکونیوم دندان یک نوع روکش است که بدون داشتن هیچ گونه فلزی، ظاهر دندان‌ها را به بهترین حالت ممکن در می‌آورد و زیبایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. این روکش با استفاده از آلیاژی که دارای رنگ سفید است، تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در حال حاضر در صنعت دندانپزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روکش دندان زیرکونیا از زمانی که وارد صنعت دندانپزشکی شده است، توانسته جایگاه خود را پایدار کند و رضایت بسیاری از بیماران و پزشکان را جلب کند. این روکش به دلیل عدم وجود فلز، ساختار قوی و مقاومی دارد و دارای آستری زیبا و طبیعی است که بعد از استفاده، تشخیص آن از دندان‌های طبیعی بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، همواره باید به این نکته توجه داشت که هر ماده‌ای مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین، قبل از انتخاب استفاده از روکش دندان زیرکونیا، بهتر است این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

زیرکونیوم دندان چیست؟

در گذشته، متخصصین دندانپزشکی برای ترمیم دندان‌های خراب بیماران اغلب از روکش‌های فلزی استفاده می‌کردند. یکی از معروف‌ترین و بهترین نوع روکش‌های دندانی فلزی، روکش‌های طلا بودند. اما امروزه این نوع روکش‌ها مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند، زیرا رنگ فلزی آن‌ها باعث از دست رفتن زیبایی طبیعی دندان‌ها می‌شود. به همین دلیل، روکش‌های غیر فلزی به جای روکش‌های فلزی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. یکی از بهترین نوع روکش‌های غیر فلزی، روکش زیرکونیا است.

روکش زیرکونیوم از جنس اکسید زیرکونیوم ساخته شده و دارای تناسب بسیار بالایی با بدن انسان است. این نوع روکش به راحتی بر روی دندان قرار می‌گیرد و زیبایی طبیعی دندان ها را حفظ می‌کند. همچنین، برای افرادی که دندان‌های حساس زیادی داشته یا به روکش‌های فلزی آلرژی دارند، این روکش انتخاب مناسبی است.

پس از ترمیم دندان‌ها با استفاده از این روکش، بیماران باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه داشته باشند. استفاده از ابزارهای مخصوص برای تمیز کردن روکش زیرکونیوم و پاکسازی بافت های اطراف آن بسیار مهم است، زیرا رعایت بهداشت دهانی از پوسیدگی دندان های پایه، التهاب لثه و شکستن دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

انواع زیرکونیا

زیرکونیای جامد و زیرکونیا فوق شفاف دو نوع پوشش زیرکونیایی متفاوت هستند. زیرکونیای جامد، نسبت به زیرکونیای شفاف قوی‌تر است و میزان تحمل بیشتری دارد. این نوع پوشش برای دندان‌های عصب‌کشیده مناسب است و حمایت بیشتری ارائه می‌دهد، بنابراین برای دندان‌های ضعیف نیز کاربرد مناسبی دارد.

در مقابل، زیرکونیا فوق شفاف دارای زیبایی ظاهری بوده که مانند دندان‌های طبیعی افراد است و اغلب بر روی دندان‌های جلویی بیماران قرار می‌گیرد. اگر درمان ارتودنسی برای تصحیح تراز دندان‌ها لازم باشد، استفاده از زیرکونیای شفاف توصیه نمی‌شود.

روکش دندان زیرکونیا چیست؟

معایب روکش زیرکونیا

اگرچه روکش زیرکونیا برخی از مزایایی همچون ظاهر زیبا و مقاومت بالا را دارد، اما این روکش‌ها دارای معایبی نیز هستند. یکی از معایب اصلی آن‌ها، سایش زیادی است که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان زیرین شود. به همین دلیل، برخی از پزشکان هنوز هم روکش طلا را ترجیح می‌دهند. زمانی که بیماران مراجعه کننده به دندانپزشک روکش زیرکونیوم را جابجا می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که دندان زیرین آسیب دیده و پوسیده شده است.

قیمت روکش زیرکونیا

قیمت روکش زیرکونیا دندان بستگی به عواملی چون نوع مواد استفاده شده، تخصص و تجربه دندانپزشک، موقعیت کلینیک، نوع دستگاه‌ها و همچنین نیازهای هر فرد متغیر است. در این کلینیک، ما با استفاده از بهترین مواد اولیه و دستگاه‌های با کیفیت، خدمات روکش دندان زیرکونیا را ارائه می‌دهیم. قصد داریم کیفیت بالا و رضایت بیماران را در اولویت قرار دهیم. قیمت منطقی و مقرون به صرفه‌ای را نیز برای این خدمات در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم ارزش و کیفیت را به مشتریانمان ارائه کنیم. قیمت این روکش به عوامل زیر بستگی دارد:

  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر استهلاک
  • عدم آسیب به لثه
  • تغییر پذیر بودن از نظر اندازه، شکل و رنگ
  • دوام و مقاومت بالا
  • برخورداری از رنگی مشابه با رنگ دندان‌های طبیعی
  • تراش دادن جزئی دندان
  • نداشتن هیچگونه اسکلت فلزی
  • زیست سازگار بودن
روکش دندان زیرکونیا چیست؟

مقایسه زیرکونیا با سایر روکش‌های دندانی

یکی از بهترین و دوام‌دارترین روکش‌های فلزی، روکش طلا است که در گذشته به دلیل ماندگاری و دوام آن، بسیار مورد توجه مردم بود. اما نقطه ضعف آن، عدم تطابق رنگ با رنگ طبیعی دندان‌ها بود. امروزه، روکش‌های زیرکونیا با رنگ مشابه دندان‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای روکش‌های طلا شده‌اند. بر خلاف روکش‌های سرامیکی، که رنگ آن‌ها با دندان‌ها تطابق داشته اما دوام کمتری نسبت به روکش‌های زیرکونیا دارند.

روکش‌های پورسلین یک نوع دیگر از روکش‌های دندانی هستند که نیاز به اسکلت فلزی داخلی دارند تا مقاومت آن‌ها افزایش یابد. این موضوع ممکن است باعث کاهش زیبایی و محبوبیت روکش‌های پورسلین شود. همچنین، افزایش قطر پوسته پورسلین برای پوشش اسکلت فلزی باعث کاهش شفافیت آن می‌شود. در صورتی که دندان‌ها با روکش پورسلین پوشیده شده باشند، یک خط فلزی بین دندان و لثه ظاهر می‌شود. اما روکش زیرکونیا از یک بلوک یکپارچه تراش می‌شود و دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به روکش‌های پورسلین دارد.

مزایای روکش زیرکونیا

زیرکونیا در حال حاضر به عنوان یک ماده اصلی برای تهیه تاج دندان استفاده می‌شود و دارای مزایای فراوانی است که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

  • یکی از مزایای زیرکونیا این بوده که دارای ظاهر بسیار مناسب و جذابی است. این ماده طبیعی، رنگ سفیدی دارد که می‌تواند با رنگ طبیعی دندان‌های دیگر تطابق داشته باشد و جلوه طبیعی به دندان‌ها ببخشد.
  • یکی دیگر از مزایای زیرکونیا این است که لبخند شما را زیباتر می‌کند. این ماده بدلیل عدم وجود لایه فلزی، به لثه هیچ گونه آسیب نمی‌رساند و این به علت عدم وجود لایه فلزی در آن است که نسبت به روش‌های دیگر جذابیت بیشتری دارد.
  • روکش زیرکونیا دارای انعطاف‌پذیری بسیار بالاست و می‌توان به شکل و رنگ مورد نظر شما آن را طراحی کرد. همچنین، این ماده دارای مقاومت بالا در برابر خمش و سایش است و در هر نقطه‌ای از دهان می‌تواند استفاده شود.
  • افرادی که به فلزات حساسیت دارند، می‌توانند از زیرکونیا استفاده کنند؛ زیرا این ماده آلرژی‌زا نیست. همچنین، زیرکونیا به راحتی با دندان‌ها پیوند می‌خورد و نیاز به برش کمتری دارد.
  • زیرکونیا دارای استحکام بالایی بوده و بسیار مقاوم در برابر خوردگی است. همچنین، این ماده قابلیت زیست سازگاری بالایی دارد و می‌تواند به راحتی با بافت‌های دهان ارتباط برقرار کند.
  • از دیگر مزایای زیرکونیا می‌توان به جلوه زیبایی شناختی آن اشاره کرد که باعث می‌شود تاج دندان‌ها زیبا و طبیعی به نظر بیایند. این ماده ماندگاری بالایی دارد و می‌تواند به خوبی در دهان شما حفظ شود.

به همین دلیل، استفاده از زیرکونیا برای تهیه تاج دندان‌ها یک گزینه عالی و پرطرفدار است که می‌تواند به شما لبخندی زیبا و جذاب بخشد.

سخن پایانی

روکش زیرکونیا به عنوان یک نوآوری بزرگ و پیشرفته در زمینه دندانپزشکی شناخته می‌شود. این تکنیک، با توانایی ایجاد ترمیم‌های زیبا، مقاوم و با دوام، امکان فراهم کردن یک لبخند جذاب و طبیعی برای بیماران را به شکل بهتری ارائه می‌دهد.

با امکانات برتری که در اختیار دارد، روکش دندان زیرکونیا به بیماران این امکان را می‌دهد که از ترمیم‌های دندانی با هماهنگی و ظاهری طبیعی‌تر و جذابتر با دندان‌های اطراف بهره‌مند شوند. با پیشرفت‌های روزافزون در زمینه دندانپزشکی، امیدواریم که روکش دندان زیرکونیا در آینده بتواند به صورت کامل و اقتصادی‌تر برای افراد در دسترس قرار گیرد و بیماران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.