آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟
20 شهریور 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟
توسط کلینیک رایا مهر

زیبایی دندان‌ها، تاثیر بسیاری بر زیبایی و جذابیت چهره افراد دارد. به همین خاطر است که امروزه روش‌های متنوعی برای زیبایی دندان وجود دارند. لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین و ماندگارترین روش‌های زیبایی-ترمیمی است که سال‌ها است در سر تا سر جهان انجام می‌شود. در این روش، روکشی نازک که می‌تواند از نوع سرامیکی (جنس پرسلن) یا از نوع رزین‌های کامپوزیتی باشد بر سطح دندان تراشیده شد قرار می‌گیرد. لمینت که با نوعی چسب مخصوص بر روی دندان به طور دائمی قرار می‌گیرد؛ عیوب دندان مانند شکل یا رنگ نامناسب را می‌پوشاند و به زیبایی چهره افراد می‌افزاید. برای انجام موفق و پایدار لمینت دندان، بسیار مهم است که دندان‌ها از وضعیت ثابتی برخوردار باشند. از این‌رو ممکن است یرای شما سوال باشد که آیا لمینت دندان عصب کشی شده ممکن است یا نه؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

عصب کشی دندان

می‌توان گفت که از حدود میانسالی به بعد، آسیب‌های دندانی خود را به شکل دردهای فجیع و غیر قابل تحمل نشان می‌دهند. علائمی مانند آبسه‌های شدید لثه در اثر نفوذ پوسیدگی و عفونت به ریشه به همراه حساسیت‌های دندان‌ها به دما به طوری که با خوردن غذاهای سرد یا گرم بلافاصله شروع شود؛ باعث می‌شوند که فرد برای عصب کشی دندان اقدام کند. به زبان ساده، در عصب کشی دندان، قسمت نرم و میانی دندان فرد سوراخ شده؛ عصب آسیب دیده و عفونی بیرون کشیده می‌شود و سپس جای خالی به وجود آمده در دندان پر می‌شود.

آیا انجام لمینت دندان عصب کشی شده ممکن است؟

به عنوان اولین نکته در این خصوص، باید گفت که برای انجام یک لمینت موفق، سلامت دندان‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است. متخصصین دندانپزشکی، پیش از انجام کامل لمینت، ابتدا اقدام به درمان دندان‌های پوسیده و رفع‌ عفونت می‌کنند. دلیل این مسئله این است که لمینت یک روش دائمی و برگشت ناپذیر است. گرچه در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی، ممکن است لمینت دندان زود شکسته شود اما در صورت مراعات نکات مراقبتی، لمینت‌ها سال‌های بسیاری برای شما ماندگار خواهند بود. از طرف دیگر، اگر دندان‌های فرد از لحاظ سلامت چک نشوند و یا بعدا مشکلات سلامت برای آنان پیش بیاید؛ برای درمان دندان‌ها باید لمینت برداشته شود.

به همین خاطر برای این‌که لمینت‌ها بدون نیاز به برداشت و جایگزینی عمری طولانی داشته باشند؛ متخصصین دندانپزشکی، جلسات طولانی متعددی را پیش از انجام لمینت برای رفع مشکلات سلامت دندان‌ها صرف می‌کنند. لمینت دندان عصب کشی شده نسبت به سایر دندان‌ها چالش‌برانگیزتر است.

چرا لمینت دندان عصب کشی شده فرآیند چالش برانگیزی است؟

بارزترین نشانه وجود عفونت و پوسیدگی در دندان، درد ناشی از آن است. افراد به سبب دردی که احساس می‌کنند متوجه مشکلات این‌چنینی شده و برای رفع آن اقدام می‌کنند. بنابراین مکانیسم احساس را می‌توان نوعی موهبت دانست! از آن‌جایی که درد در دندان عصب کشی شده حس نمی‌شود؛ افراد معمولا متوجه مشکلات سلامتی دندان‌های عصب کشی شده خود نمی‌شوند و اقدامی برای درمان آنان نمی‌کنند. این مشکلات ممکن است در اثر گذر زمان، حاد شده و باعث ضعیف شدن دیواره دندان یا حتی از بین رفتن تاج آن شوند.

بنابراین به توضیحات گفته شده؛ لمینت دندان عصب کشی شده ممکن است؛ اما سخت و چالش برانگیزتر از دندان‌های عادی است. البته حالت گفته شده تنها یک احتمال است؛ این احتمال نیز وجود دارد که دندان عصب کشی شده در اثر رعایت بهداشت سالم مانده باشد و لمینت آن نیز به سادگی دیگر دندان‌ها باشد.

آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟

آیا حفظ و نگهداری لمینت دندان عصب کشی شده از دیگر دندان‌ها سخت‌تر است؟

بله همین‌طور است. دلیل این مسئله نیز این است که دندان‌ها حتی با وجود لمینت در معرض تجمع جرم و باکتری هستند. دندان قرار گرفته در زیر لمینت‌های شکسته یا لق شده به احتمال بیش‌تری در اثر تجمع جرم و باکتری‌ها دچار عفونت می‌شود. اولین مشکل ناشی از این مسئله این است که فرد درد دندان عصب کشی شده را حس نمی‌کند و عفونت ممکن است به حدی حاد شود که وارد خون شده و باکتری‌ها راه نفوذ به سر تا سر بدن را بیابند که این مسئله می‌تواند باعث مشکلات حیاتی در فرد شود. مسئله دوم این است که برای درمان دندان لمینت شده؛ باید روکش لمینت ابتدا برداشته شود. پس از انجام تدابیر درمانی لازم، روکش باید دوباره چسبانده شود. البته در شرایطی که روکش دچار آسیب و شکستگی شده باشد؛ باید روکش جدیدی جایگزین آن شود. بنابراین نگهداری از لمینت دندان عصب کشی شده مقداری دشوارتر و حساس‌تر از دندان‌های عادی است.

آیا تمامی دندان‌های عصب کشی شده را می‌توان لمینت کرد؟

دندان‌های عقبی انسان که مسئولیت اصلی خرد کردن غذاها را بر عهده دارند؛ معمولا دندان‌هایی هستند که فشار عمده فرآیند جویدن را تحمل می‌کنند. گرچه ساختار این دندان‌ها برای این کار متناسب است اما فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود باعث می‌شود لمینت دندان چندان انتخاب خوبی برای آنان نباشد.

معمولا متخصصین دندانپزشکی استفاده از روکش‌های قوی را برای دندان‌های عقبی توصیه می‌کنند. البته گفتنی است که دندان‌های عقبی چندان در معرض دید نیستند و لمینت کردن یا نکردن آنان تفاوت زیادی در چهره افراد ایجاد نمی‌کند.

با این اوصاف چرا باید لمینت دندان عصب کشی شده را انجام داد؟

اگر عصب کشی دندان انجام داده باشید؛ به خوبی می‌دانید که از عوارض انجام این کار، سیاه شدن قسمت میانی دندان است. دندان‌های عصب کشی شده در اکثر موارد، سیاه به نظر می‌رسند. بنابراین از نظر زیبایی، لیمنت دندان عصب کشی شده به ویژه اگر جزو دندان‌های جلویی باشد؛ واجب است!

هیچ چیز به اندازه دندان‌های تغییر رنگ داده نمی‌تواند زیبایی چهره افراد را تحت شعاع قرار دهد. لمینت دندان برای بازگردانی زیبایی به ظاهر دندان‌های عصب کشی شده که دیواره قابل اصلاحی دارند؛ روشی بسیار موثر است.

مراقبت از لمینت دندان عصب کشی شده

مطابق با آن‌چه تا به حال خواندید؛ لمینت دندان‌های عصب کشی شده مسئله‌ای حساس است و از طرفی دیگر، لازم! به همین خاطر مراقبت از لمینت این دندان‌ها از حساسیت و اهمیت دو چندان برخوردار است. در ادامه راه‌های مراقبت از لمینت دندان آورده شده است.

حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها

بهتر است پس از انجام لمینت دندان عصب کشی شده، حتی یک شب نیز از مسواک زدن غافل نشوید. از خمیر دندان‌های ژله‌ای که حاوی مواد ساینده یا سفید کننده نیستند استفاده کنید و با استفاده از نخ دندان، فضاهای بین دندانی غیرقابل دسترس را نیز تا حد امکان تمیز کنید.

دقت بیش‌تر در انتخاب خوراکی و غذا

پس از لمینت دندان بهتر است از خوردن خوراکی و غذاهای سفت و یا چسبنده دوری کنید. اگر اجتناب از خوردن آن‌ها برایتان سخت است؛ بهتر است راه دیگری برای خوردن آنان پیدا کنید و هرگز از دندان‌هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید. به عنوان مثال به جای شکستن تخمه با دندان‌ها، بهتر است مغز آماده بدون پوست آنان را خریداری نموده و میل کنید.

آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟

همچنین خوب است که از خوردن غذاهای و یا نوشیدنی‌های به شدت گرم یا سرد پرهیز کنید. دلیل این مسئله این است که به دلیل انبساط و انقباض مکرر، لمینت‌ها دچار آسیب خواهند شد و خوب می‌دانیم که آسیب به لمینت دندان عصب کشیشده می‌تواند مقدمه چه مشکلاتی باشد.

جدی گرفتن معاینات و چکاب‌ها

یکی از دلایل مشکلات پس از درمان‌های دندانپزشکی این است که افراد فکر می‌کنند به محض پایان فرآیند، می‌توانند برای همیشه با متخصص دندانپزشک خود خداحافظی کنند! در حالی که معایناتی که متخصص توصیه می‌کند؛ بسیار مهم هستند. مشکلاتی وجود دارند که شما ممکن است نتوانید تشخیص دهید و تشخیص و درمان آن تنها با مراجعه به دندانپزشک ممکن است.

همان‌طور که خواندید؛ انجام لمینت دندان عصب کشی شده فرآیند سختی است که باید توسط متخصصین مجرب و حرفه‌ای صورت گیرد. کلینیک رایا مهر با دارا بودن متخصصینی با تجربه و با بهره‌گیری از نوین‌ترین فناوری‌ها و تجهیزات روز دنیا، بهترین انتخاب برای انجام لمینت برای انواع دندان هستند.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.