ارتودنسی دندان های نیش چگونه است و چقدر هزینه نیاز دارد؟
04 تیر 1403 تاریخ انتشار
کلینیک رایا مهر نویسنده
1 دقیقه زمان مطالعه
ارتودنسی دندان های نیش چگونه است و چقدر هزینه نیاز دارد؟
توسط کلینیک رایا مهر

دندان نیش از جمله مهم‌ترین دندان‌ها در بسیاری از گونه‌های جانوری است. این موضوع در رابطه با انسان‌ها نیز صدق می‌کند. این دندان‌ها برای گرفتن و یا تکه کردن غذا به کار می‌روند. در اغلب جانداران نیز دندان نیش اغلب بزرگترین دندان است. در انسان 4 عدد دندان نیش وجود دارد که در هر فک دو عدد و در طرفین دهان قرار دارند.

همانطور که می‌دانید ممکن است دندان‌های نیش افراد کج شوند و یا از لحاظ کوتاهی و بلندی شکلی غیر طبیعی داشته باشند. این دندان‌ها نیاز دارند که مرتب سازی شده و در راستای دندان‌های دیگر قرار بگیرند. نحوه ارتودنسی دندان‌های یک روند خاصی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. در واقع متخصص ارتودنس بعد از انجام معاینات مورد نیاز، دندان‌های شیری را می‌کشد و فضای کافی را برای رشد دندان‌های نیش نهفته خالی کند.

پس از ایجاد شدن فضای کافی برای رشد دندان نهفته، به کمک یک قلاب مخصوص دندان از لثه بیرون کشیده می‌شود. در این مرحله دندانپزشک متخصص با استفاده از روش ارتودنسی ثابت، موقعیت و جایگاه دندان نیش بیرون زده را اصلاح کرد و آن را درست می‌کند. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و نرخ تورم، تعرفه‌های ارتودنسی دندان هر سال دچار تغییر شده و افزایش چشمگیری می‌یابد. با وجود چنین وضعیتی انتظار می‌رود که در طول سال هزینه حدود 5 الی 10 درصد افزایش یابد، زیرا مواد اولیه و به کار رفته جهت رفع نامرتبی دندان‌ها اغلب وارداتی و گران هستند. در ادامه عواملی که بیشترین تاثیر بر هزینه ارتودنسی دندان دارند را ذکر می‌کنیم.

  • نوع مشکل و ناهنجاری
  • شدت مشکل بیمار
  • سن بیمار
  • پروسه ارتودنسی
  • مدت زمان لازم ارتودنسی
  • مهارت متخصص ارتودنسی

مدت زمان مورد نیاز برای ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی تا زمان جا به جایی کامل دندان ادامه پیدا می‌کند و زمان آن به سن، ژنتیک و جنس دندان، فشار دندان‌های مجاور و موارد این چنینی وابسته است. معمولا این فرایند حداقل ده ماه به طول می‌انجامد و بنا بر موارد جانبی ممکن است طولانی شود. طی این دوران نیاز است تمام موارد مهم را جدی بگیرید و آموزش های آموخته شده را رعایت کنید.

این موارد اعم از کش انداختن و نحوه مسواک زدن را شامل می‌شود. طی دوران ارتودنسی دندان‌ها به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و باید حتما به خوبی با مسواک‌های مخصوص نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کرد. نظافت دندان از آن جهت که از پوسیدگی جلوگیری می‌کند ضرورت دارد. با توجه به نظر متخصص ارتودنسی، بیمار باید طی بازه زمانی 6 تا 8 هفته مورد ویزیت قرار بگیرد.

این امر از هرگونه حرکت و تغییر دندان‌ها جلوگیری می‌کند، زیرا به خوبی توسط دندانپزشک بررسی می‌شود و در صورت نیاز درمان با تغییرات همراه می‌شود. عادت کردن به ارتودنسی تقریبا دشوار است ولی به مرور زمان و پس از گذشت چند روز دیگر آن را حس نمی کنید، همچنین با مرتب شدن دندان‌ها و تغییر حالت آنها از زیبایی به وجود آمده و نظم لذت می‌برید. بهتر است برای حفظ براکت‌ها در این دوران از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کرده و مراقب دندان‌ها باشید.

آیا دندان نیش بیرون زده بدون ارتودنسی امکان درمان دارد؟

دندان‌های نیش در برخی حالت‌ها دچار بیرون زدگی می‌شوند. در بعضی از مواقع نیز ممکن است که دچار پوسیدگی دندان نیش شوید. در این حالت پس از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی متوجه می‌شوید که دندان پوسیده شما دندان شیری است. در واقع هنوز دندان نیش اصلی شما از فک بیرون نیامده است و نهفته در زیر فک باقی مانده است. در این مواقع ممکن است دندانپزشک شما را به یک متخصص در زمینه ارتودنسی ارجاع دهد.

در چه زمانی نیاز به ارتودنسی دندان نیش به وجود می‌آید؟

دندان‌های نیش اگر در حالت عادی، تراز و هماهنگ قرار داشته باشند، با سایر دندان‌ها یک اندازه و مساوی خواهد بود. ولی در برخی موارد ممکن است بنا به دلایلی دندان‌های نیش کج شده باشند. حتی ممکن است که این دندان.ها بلندتر از حالت عادی و نرمال باشند. در بیشتر افرادی که نیاز به ارتودنسی دندان نیش دارند، مشکل بلندی و کجی آن است. با این حال مسئله زمانی بزرگ‌تر می‌شود که دندان عقل به صورت کلی در نیامده و یا اینکه به صورت نصف و نیمه آن هم در یک موقعیت نامناسب در آمده باشد. در این موارد حتما دندان شما نیاز به درمان دارد و باید برای ارتودنسی دندان نیش به یک دکتر خوب مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان های نیش چگونه است

عوامل نهفتگی دندان نیش چیست؟

عوامل متعددی در نهفتگی دندان نیش موثر است یکی از این فاکتور‌ها کوچک بودن فک است. کوچک بودن یکی از فک‌ها مهم ترین و شایع‌ترین علت ایجاد مشکل در این دندان نیش و سایر دندان است. کوچکی فک پایین و بالا باعث کمبود فضا برای دندان‌ها جهت جوانه زدن از لثه‌ می‌شوند. در برخی موارد، دندان ممکن است بیرون بیاید اما به صورت نیمه یا به کج باشد. به همین جهت افرادی که دارای فک کوچک هستند نیازمند درمان ارتودنسی اند. موارد دیگر نهفتگی دندان نیش به شرح زیر است.

  • ریفلاکس بلع نادرست
  • دندان‌های اضافی
  • مشکل در ساختار استخوان

ریفلاکس بلع نادرست

بعضی از کودکان هنگام غذا خوردن و مصرف نوشیدنی، در زمان بلع آنها فشار زبان خود را به جای اینکه به سمت سقف دهان خود متمایل کنند به دندان‌های جلویی وارد می‌کنند. فشار بر روی دندان‌های جلویی می‌تواند علت بروز ناهنجاری‌های قابل توجه‌ای در دندان‌ها و به خصوص دندان‌های نیش شود. همین امر سبب نیازمندی به ارتودنسی دندان نیش است.

دندان‌های اضافی

گاهی اوقات ارتودنسی دندان‌های نیش به دلیل وجود دندان اضافی در دهان بیمار است که انجام می شود. در این هنگام ممکن است متخصص ارتودنس، دندان اضافی را از دهان شما خارج کند. پس از آن پزشک می‌تواند آسیب‌هایی را که بر صورت، بافت یا فک رسیده است درمان کند.

مشکل در ساختار استخوان

توجه داشته باشید که کمبود حمایت از ساختار استخوانی می تواند باعث نازکی و ایجاد ضایعه نابالغ شود. این اختلال می‌تواند موجب سخت‌تر شدن مکالمه با دیگران، جویدن و یا تاثیر منفی بر قابلیت و توانایی دندان.ها شود. علاوه بر موارد ذکر شده مال اکلوژن در دندان‌های آسیا، ممکن است بر روی سایر شرایط بهداشتی دهان فرد تاثیر بگذارد.

ارتودنسی دندان های نیش چگونه است

اگر مشکلات دندان نیش را برطرف نکنیم چه می‌شود؟

در برخی موارد اگر افراد کاری به نامرتبی دندانی نداشته باشند مشکلی نیز رخ نمی‌دهد. برای مثال اگر دندان‌ها مقدار کمی کج باشند و ارتودنسی صورت نگیرد بعید است مسئله حاد و جدی پیش بیاید. کما اینکه بیشتر مردم نیز در تمام طول عمر خود به همین شکل با کجی دندان سر می‌کنند. اما توجه داشته باشید برخی از ناهنجاری‌های فکی و دندانی حتما باید تحت درمان قرار بگیرند تا عوارض و مشکلات احتمالی رخ ندهد. برای اطمینان یافتن، از عدم بروز مشکلات جدی حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید. از طرف دیگر مشکلات دندان نیش باعث اعتماد به نفس پایین، درد، و ناراحتی و سایش دندان‌ها می‌شود که باید حتما درمان شود.

در خصوص ارتودنسی دندان نیش باید اشاره کرد که اگر این دندان‌ها نهفته باشند حتما باید در معرض دید پزشک قرار بگیرند. سپس با کمک نیروهای ارتودنسی دندان نیش با سایر دندان‌ها هماهنگ می‌شود. قرار گرفتن دندان‌ها به صورت دراز مدت در زیر لثه و یا بخش‌های دیگر می تواند علت عفونت، کج شدن، درد شدید و سایر مشکلاتی دندان‌ی از این قبیل شود.

کلام پایانی

ارتودنسی دندان یکی از راه کار‌های عرصه پزشکی برای رفع ناهنجاری‌های دندانی و حتی زیبایی است. دندان‌های نیش همانطور که گفته شد در برخی مواقع کج رشد می‌کنند، که عوامل مختلفی باعث این اتفاق است. در این موقع فرد نیاز دارد به یک دندانپزشک مراجعه کند تا عارضه دندانی او رفع شود. تبحر دندانپزشک نیز در ارتودنسی دندان بسیار حائز اهمیت است، و توصیه می‌شود در انتخاب متخصص خود دقت کافی داشته باشید.

مقالات مرتبط
در کلینیک رایا مهر
ثبت نظرات
نظرتون رو اینجا وارد کنید ...
نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.